Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 16. máj 2024Meniny má Svetozár
< sekcia Slovensko

Školy vyzývajú budúceho ministra školstva na premyslené zmeny

Dušan Čaplovič Foto: TASR/Tomáš Halász

Stavovské organizácie poslali Robertovi Ficovi a Dušanovi Čaplovičovi list, v ktorom ich žiadajú, aby zmeny v školstve zavádzali až po komunikácii so zástupcami všetkých zložiek školského systému.

Bratislava 2. apríla (TASR) - Stavovské organizácie, ktoré zastupujú verejné, cirkevné i súkromné školy a školské zariadenia, dnes listom vyzvali budúceho premiéra Róberta Fica (Smer–SD) a nominanta na šéfa rezortu školstva Dušana Čaploviča (Smer–SD), aby zmeny do slovenského školstva zavádzali až po komunikácii so zástupcami všetkých zložiek školského systému.

"Obdobie posledných 20 rokov bolo v oblasti školstva a vzdelávania obdobím permanentných zmien, charakteristické neustálym zavádzaním rýchlych a často úplne protichodných a nesystémových opatrení, ktorým nepredchádzala dostatočná fáza prijatia, otestovania a zavádzali sa často bez ohľadu na názory tých, ktorí mali zmeny uskutočniť v dennej školskej praxi," píše sa v liste.

Autori listu, ktorí zastupujú aj materské, základné umelecké školy či centrá voľného času, tvrdia, že takýto postup priniesol nielen výkyvy vo fungovaní a kvalite škôl, ale predovšetkým obavy pedagógov a odborných pracovníkov školstva z každej ďalšej, hoci aj potrebnej zmeny a úpravy. Budúceho šéfa rezortu preto vyzývajú, aby robil premyslené zmeny a dodržiaval predvolebné vyhlásenia.

Vo svojom programovom zámere, nazvanom 25 zmien - Konkrétne kroky a pozitívne zmeny v regionálnom školstve, deklaruje podľa stavovských organizácií budúci minister školstva zámer "vrátiť sa ku komunikácii a uskutočňovať pravidelný dialóg rezortu školstva, asociácií a zástupcov štátnych, verejných, cirkevných a súkromných materských škôl, základných umeleckých škôl, základných škôl, gymnázií, odborných škôl, špeciálneho školstva, zriaďovateľov, odborov a odborných pracovísk školstva a vedy v SR, v regionálnom i v celoštátnom rozmere".

"Privítali sme tento zámer. Domnievame sa totiž, že iba pomocou širokospektrálnej, dôkladnej a odbornej diskusie sa dá dospieť k spoločenskej zhode na riešení situácie v slovenskom školstve," uviedla za jednu z piatich zúčastnených organizácií prezidentka Asociácie súkromných škôl a školských zariadení SR Saskia Repčíková. Bez tejto diskusie, zhody a podpory bude podľa nej každý krok a každá zmena predmetom viac či menej búrlivého odporu a odmietavých reakcií.

"Tak, ako sme toho svedkami pri zverejnenom zámere budúceho ministra stanoviť hranicu priemeru známok pri prijatí žiaka na gymnázium, alebo obmedziť štúdium v humanitných zameraniach vysokoškolského štúdia," dodala.

Cieľom tejto diskusie majú byť východiská k dlhodobému národnému programu vzdelávania, presahujúcemu horizont jedného volebného obdobia a garantujúcemu kontinuitu a stabilitu vzdelávacieho systému, v ktorom budú mať všetky jeho zložky stanovené pravidlá fungovania, nastavené jasné kritériá a štandardy hodnotenia a zachovaný rešpekt ku svojim špecifikám.