Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 3. máj 2024Meniny má Galina
< sekcia Slovensko

Takmer 40 % Slovákov nerieši svoj zrak

Foto: FOKUS

FOKUS počas festivalu POHODA zmeral zrak tisícke návštevníkov.

Bratislava 15. júla (OTS) - Sieť očných optík FOKUS zažila svoj prvý debut na hudobnom festivale. Účasť na Pohode bola ďalším krokom v rámci dlhodobej iniciatívy česko-slovenskej siete poukazovať na potrebu zrakovej prevencie. Podľa štatistík FOKUSu z hudobného festivalu, Slováci majú veľké rezervy v starostlivosti o svoj zrak.

Preventívne prehliadky zraku sú bezbolestné a môžu zistiť rad pomerne častých chýb či vád očí, ako je krátkozrakosť, ďalekozrakosť či astigmatizmus. U mladých ľudí sa odporúča kontrola každé dva až tri roky, u ľudí nad 40 rokov by mali byť návštevy ešte frekventovanejšie.



Počas troch dní na Pohode zmeral tím optometristov viac než 1 000 návštevníkov. Výsledky meraní odhalili, že až 39 % návštevníkov Pohody, ktorí si nechali skontrolovať zrak v stánku FOKUSu, nebolo na kontrole viac ako 5 rokov, pričom viac ako polovica z nich neabsolvovala preventívnu kontrolu nikdy v živote.

„Zrak je jedným zo základných vnemov, ktorým získavame až 90 % informácií z vonkajšieho prostredia.“

Rozdiel sa ukázal i pri porovnaní výsledkov medzi ženami a mužmi. Ženy sa štatisticky o svoj zrak starajú svedomitejšie, ako muži. Kým 36 % žien sa zaradilo do skupiny, ktorá prehliadku zraku neabsolvovala viac ako 5 rokov alebo vôbec, pri mužoch to bolo rovných 40 %.

Medzi najčastejších návštevníkov FOKUS stánku a záujemcov o meranie boli Bratislavčania a Trenčania. Pri porovnaní starostlivosti až 43 % Bratislavčanov nechodí na preventívne prehliadky. U Trenčanov je to naopak len 25 %, čo znamená, že na pravidelné kontroly každé dva roky chodí každý tretí Trenčan.



„Účasť na festivale POHODA nám potvrdila, že edukácia v starostlivosti o zrak je veľmi potrebná. S celým našim tímom sme si dali záväzok naučiť spoločnosť prikladať zrakovej prevencii rovnakú dôležitosť, ako ktorejkoľvek inej zdravotnej prehliadke. Preto sme sa rozhodli vzdelávať ľudí nie len v našej sieti optík, ale priniesť službu zrakového skríningu priamo k ľuďom,“ hovorí Marián Cápay, generálny riaditeľ spoločnosti FOKUS.

Každý návštevník si okrem zraku mohol nechať zmerať vo FOKUS stane aj UV filter svojich slnečných okuliarov, či nechať si vyčistiť a opraviť svoje okuliare priamo na mieste. Odborníci v súvislosti s prácou s modernými technológiami vysvetľovali riziká digitálnej únavy oka a poskytovali návštevníkom zoznam cvikov na rýchlu úľavu očí.

Sieť očných optík FOKUS sa dlhodobo venuje meraniu zraku rôznych skupín ľudí, u ktorých je zvýšené riziko zhoršenia videnia. V tomto roku firma zorganizovala meranie zraku pre učiteľov či zdravotníkov, kde sa zistilo, že viac ako polovica vyšetrených nechodí pravidelne na kontroly, v dôsledku čoho nenosia žiadne alebo majú nevhodné dioptrické okuliare.

Účasťou na festivaloch, v školách či firmách chce FOKUS motivovať ľudí k tomu, aby sa o svoj zrak viac starali. Všetci členovia FOKUS klubu majú službu vyšetrenia zraku raz ročne zadarmo v ktorejkoľvek prevádzke na Slovensku a v Českej republike.