Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 8. máj 2024Meniny má Ingrida
< sekcia Slovensko

V elektronických službách zatiaľ zaostávajú najmä malé obce

Ilustračné foto Foto: TASR

NKÚ na základe zistení pripomenul, že bez dodatočnej externej podpory nie sú malé samosprávy, schopné zabezpečovať v potrebnom rozsahu a kvalite činnosti spojené s elektronickým výkonom verejnej moci.

Bratislava 27. októbra (TASR) – Čím väčšia samospráva, tým lepšie výsledky v oblasti efektívnosti a adresnosti elektronických služieb. Skonštatovali to kontrolóri Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR pri preverovaní zavedenia služby e-Government a informačných systémov obcí a miest.

"Kontrolóri na vzorke 70 samospráv posudzovali, ako sú obce a mestá do 20.000 obyvateľov pripravené na poskytovanie týchto služieb a či vynaložené verejné prostriedky boli investované efektívne," ozrejmila hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková. Zistenia charakterizuje podľa jej slov súvislosť medzi dosiahnutými výsledkami a veľkosťou konkrétnej samosprávy. "Tie väčšie dosahovali lepšie výsledky, najmä kvôli lepšiemu financovaniu informačných technológií a vyspelosti procesov na podporu elektronizácie," ozrejmila Bolech Dobáková.

Rok po zavedení povinnosti samospráv vykonávať verejnú moc elektronicky a bez obmedzenia (1.11.2016) boli podľa kontrolórov hlavné ciele projektu – minimalizovať nutnosť fyzických návštev úradov, sprístupniť služby nonstop a ušetriť aj finančné prostriedky vyplývajúce z úradnej agendy - dosiahnuté len čiastočne. "Zavedením elektronickej komunikácie s obcami a mestami zatiaľ nedochádza k významnému zníženiu fyzických návštev úradov či k materiálovej úspore, ako sa pôvodne predpokladalo," priblížila zistenia kontrolórov hovorkyňa NKÚ.

Z výsledkov kontrol takisto vyplynulo, že tretina kontrolovaných subjektov nebola k 1. novembru 2016 pripravená vykonávať verejnú moc elektronicky. Dve tretiny kontrolovaných samospráv nemali zabezpečenú autorizáciu elektronických dokumentov. Devätnásť obcí vstúpilo do elektronickej schránky prvýkrát po 1. novembri 2016, z toho 14 obcí až v roku 2017. "Nedostatky podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám pri zverejňovaní informácií o faktúrach a objednávkach na webových sídlach boli zistené u troch štvrtín kontrolovaných subjektov," dodala Bolech Dobáková.

Kontrola podľa nej zároveň ukázala, že o elektronické služby je zatiaľ nízky záujem. „V roku 2016 bolo vybavených len takmer 3000 podaní, v prvom štvrťroku 2017 ich bolo už päťkrát viac, ako za celý predošlý rok, pričom cieľom projektu je dosiahnuť v roku 2020 takmer 400.000 elektronických podaní,“ konkretizovala. "Kontrolóri preto odporúčajú zvážiť alternatívny spôsob overovania identity občanov, a tiež možnosť prístupu k elektronickým službám aj prostredníctvom mobilných zariadení a aplikácií," skonštatovala Bolech Dobáková.

NKÚ na základe zistení ďalej pripomenul, že bez dodatočnej externej podpory nie sú, hlavne malé samosprávy, schopné zabezpečovať v potrebnom rozsahu a kvalite činnosti spojené s elektronickým výkonom verejnej moci. V tomto prípade zohráva dôležitú úlohu nadrezortný informačný systém DCOM, ktorý riadi záujmové združenie DEUS, založené Ministerstvom financií SR a Združením miest a obcí Slovenska (ZMOS). Jeho úlohou je poskytovať malým samosprávam technické a programové prostriedky na výkon verejnej moci elektronicky. "Neuspokojivé výsledky v rámci e-Governmentu, najmä malých obcí, predznamenávajú, že tu stále existuje priestor na rozširovanie efektívnosti. NKÚ bude preto v nasledujúcich obdobiach sledovať formou kontrol nielen stav plnenia prijatých opatrení v kontrolovaných subjektoch, no i celkový pokrok v informatizácii verejnej správy," dodala hovorkyňa kontrolného úradu.