Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 3. máj 2024Meniny má Galina
< sekcia Slovensko

V rámci reformy poradenského systému sa má pripraviť katalóg opatrení

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Na základe viacúrovňovej definície potrieb sa odborné činnosti majú poskytovať v úzkej spolupráci podporných tímov na školách a novokoncipovaných centier poradenstva a prevencie.

Bratislava 5. apríla (TASR) - V rámci reformy poradenského systému vrátane podpory na školách sa má pripraviť katalóg podporných opatrení pre deti a žiakov, ktorí zažívajú bariéry vo vzdelávaní. Vyplýva to z Národného programu reforiem Slovenskej republiky 2022 v oblasti vzdelávania, ktorý predložilo Ministerstvo financií SR do medzirezortného pripomienkového konania.

Do konca roka 2022 sa má legislatívne ukotviť nové vymedzenie konceptu špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb vrátane úpravy systému financovania podpory. "V realite sa pre individuálneho žiaka identifikuje vhodná podpora z katalógu podporných opatrení na základe individuálnych potrieb, ktoré budú následne priamo financované. V normatívnom financovaní zostanú formy podpory relevantné pre všetkých žiakov, ako napríklad odborní zamestnanci na školách," uvádza sa v predloženom materiáli.

Na základe viacúrovňovej definície potrieb sa odborné činnosti majú poskytovať v úzkej spolupráci podporných tímov na školách a novokoncipovaných centier poradenstva a prevencie. Do konca roka 2022 sa majú vytvoriť a zverejniť štandardy pre priestorovú debarierizáciu škôl a zaviesť sa má aj jednotný systém monitorovania desegregácie. Zverejnená má byť aj prvá komplexná monitorovacia správa desegregácie.

V predloženom materiáli sa uvádza, že splnenie míľnika plánu obnovy pre zavedenie právneho nároku na predprimárne vzdelávanie od veku troch rokov od roku 2025 si bude vyžadovať schválenie niekoľkých legislatívnych zmien do konca roka 2022 a progres v budovaní kapacít. "Najvýznamnejšia zmena sa dotkne úpravy zákona o dani z príjmov, z ktorých sa v súčasnosti financujú materské školy v originálnych kompetenciách obcí a samospráv. Cieľom je prejsť na systém jednotného, predvídateľného a účelového financovania predprimárneho vzdelávania, čo je dosiahnuteľné presunom výkonu originálnych kompetencií v oblasti školstva na prenesené," píše sa v dokumente. V súčasnosti na základe administratívnych dát a dát z prieskumu vyšších územných celkov, ako aj na základe prognóz o demografickom vývoji sa spresňujú chýbajúce kapacity. V roku 2022 sa má vyhlásiť výzva na vybrané projekty na dobudovanie kapacít.