Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Slovensko

Vláda schválila zákon o odbúraní administratívnej záťaže

Na snímke podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini prichádza na rokovanie 89. schôdze vlády Slovenskej republiky v Bratislave 21. februára 2018 Foto: TASR - Dano Veselský

Informačnými systémami sú register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, informačný systém katastra nehnuteľností a register trestov. Zákon má nadobudnúť účinnosť 1. júla 2018.

Bratislava 21. februára (TASR) - Odbúranie administratívnej záťaže pre fyzické a právnické osoby a povinnosť pre orgány verejnej moci získavať a používať údaje evidované v informačných systémoch verejnej správy je hlavným účelom návrhu zákona z dielne Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu Petra Pellegriniho (Smer-SD), ktorý v stredu schválila vláda.

Ide o prvý krok z celého radu opatrení, tzv. princípu jedenkrát a dosť, ktoré úrad pripravuje a bude postupne rozširovať o ďalšie údaje a skutočnosti, ktoré už občania nebudú povinní štátu dokladovať v listinnej podobe, uvádza sa v predkladacej správe.

Už v novembri, keď sme tento zákon predstavili, sme vyhlásili zásadnú vojnu byrokracii na Slovensku, povedal Pellegrini. "Odbremeníme ľudí od dokladania najrôznejších výpisov, ktoré potrebujú pomaly na každom kroku, ak menia niečo vo svojom živote či podnikaní," priblížil účel zákona.

Pellegrini zároveň avizoval na brífingu po rokovaní vlády práce na novom zákone, ktorý by mal byť druhou etapou v odbúravaní byrokracie. "Pretože máme ešte výpisy o tom, že nie ste dlžný na zdravotnom poistení, že nie ste dlžný na sociálnom poistení, z finančnej správy, že nemáte daňové nedoplatky, register úpadcov, register čiernej práce a tak ďalej," spresnil.

Komunikačný odbor ÚPVII uviedol, že zákon o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy zmení 167 zákonov, 68 vyhlášok a 8 opatrení a 12 nariadení vlády, ktoré hovoria o tom, že tieto výpisy v papierovej forme musia občania a podnikatelia predkladať.

Má sa to týkať nielen konaní o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach, ale komplexne úradnej činnosti orgánov verejnej moci.

Informačnými systémami sú register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, informačný systém katastra nehnuteľností a register trestov. Zákon má nadobudnúť účinnosť 1. júla 2018.

V roku 2017 si vyžiadali občania a podnikatelia v papierovej forme 348.680 výpisov z listu vlastníctva, 280.325 výpisov z obchodného registra, 67.690 výpisov zo živnostenského registra a 316 130 výpisov a odpisov z registra trestov, informoval komunikačný odbor.