Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 1. jún 2024Meniny má Žaneta
< sekcia Slovensko

Vzniká pilotný ročník grantového programu Naša inkluzívna škola

Ilustračná snímka. Foto: TASR - Jaroslav Novák

Na to, že deti so zdravotným znevýhodnením sú často vylučované z bežných školských aktivít, poukázala Zuzana Suchová z Platformy rodín detí so zdravotným znevýhodnením.

Bratislava 27. mája (TASR) - Na Slovensku vzniká nový pilotný ročník grantového programu Naša inkluzívna škola. Jeho cieľom je podpora inkluzívneho vzdelávania a transformácia základných škôl na komplexné inkluzívne školy, uviedla vo štvrtok počas diskusie zameranej na inkluzívne vzdelávanie Ľubomíra Repáňová z Nadácie Volkswagen Slovakia, ktorá program zastrešuje.

Cieľom je prispieť k zmene a to tak, že sa sprístupni vzdelávanie všetkým deťom v konkrétnej lokalite. Rovnako aj búrať sociálne bariéry a inšpirovať verejnosť pozitívne reagovať na rozmanitosť žiakov. Žiadosti do grantového programu je podľa Repáňovej možné podať do 30. júna, pričom na jednu základnú školu je možné získať maximálne 100.000 eur. Podporené budú dve základné školy.

Organizácie, ktoré sa zaoberajú témou inkluzívneho vzdelávania, uviedli, že vylúčenie a nedostatočný prístup k vzdelávaniu je "bežnou" situáciou detí aj mimo pandémie. Poukázali na to, že niektoré deti nemali počas pandémie dostatočne zabezpečené vzdelávanie. Išlo najmä o tých žiakov, ktorí nie sú vybavení dostatočným technologickým vybavením.

Ondrej Gallo z Nadácie pre deti Slovenska povedal, že na Slovensku je v porovnaní s ostatnými krajinami sveta veľa detí zaradených do špeciálnych škôl. Ako poznamenal, na Slovensku navštevuje špeciálne školy okolo šesť percent detí, pričom európsky priemer je na úrovni niečo vyše dvoch percent.

Na to, že deti so zdravotným znevýhodnením sú často vylučované z bežných školských aktivít, poukázala Zuzana Suchová z Platformy rodín detí so zdravotným znevýhodnením. Ako uviedla, z ich zberu dát vyplynulo, že 48 percent detí so zdravotným znevýhodnením napríklad nemalo možnosť navštevovať školský klub detí, 43 percent zas krúžky v škole. Podľa prieskumu možnosť navštevovať športový klub nemá 50 percent takýchto detí. Podľa Viktora Križa z Inklucentra - Centra inkluzívneho vzdelávania na to, aby bolo školstvo inkluzívne, treba zmeniť kultúru fungovania škôl.