Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 30. máj 2024Meniny má Ferdinand
< sekcia Slovensko

Zákazník môže plne dôverovať ponuke slovenských výrobkov

Ilustračná fotografia Foto: TASR/František Iván

Podľa generálneho sekretára ZOCR SR Jozefa Orgonáša sa domáce produkty budú predávať najlepšie vtedy, keď budú najlacnejšie.

Bratislava 9. augusta (TASR) - Sektor obchodu je presvedčený, že zákazník môže plne dôverovať ponuke slovenských výrobkov, ktoré sú kvalitné, spĺňajú všetky normy a sú cenovo primerané. Vyhlásil to za obchodné spoločnosti Zväz obchodu a cestovného ruchu (ZOCR) SR.

"Obchod nepretržite prispôsobuje ponuku požiadavkám zákazníkov. Napriek kríze rozširuje a modernizuje obchodnú sieť, aby bol k svojmu kupujúcemu bližšie. Zároveň optimalizuje štruktúru tovarov, o ktoré má spotrebiteľ záujem," uviedol pre TASR generálny sekretár ZOCR SR Jozef Orgonáš.

Na otázku, čím sa riadia Slováci pri nákupoch, odpovedal, že z prieskumov vyplýva, že rozhodujúca je pre nich cena tovaru. Domáce produkty sa budú predávať najlepšie vtedy, keď budú najlacnejšie. Okrem ceny môžu byť pre spotrebiteľov dôležité aj iné faktory ako napr. to, že niektorý výrobok používajú dlhé roky, je vyrobený na Slovensku alebo jeho výroba nie je škodlivá pre životné prostredie. "Každý z nás má svoje preferencie a myslím, že každý sa vie najlepšie rozhodnúť, aký výrobok je preňho v danej situácii optimálny," povedal Orgonáš.

Táto skúsenosť platí aj v dodávateľsko-odberateľských vzťahoch medzi slovenskými výrobcami a obchodom. Ekonomicky silné regióny ako Bratislava, Košice, Trnava, Nitra, Trenčín a Žilina nemajú problém s odbytom potravín a tam je dôraz na kvalitu vyšší ako v ekonomicky slabších regiónoch. "Napriek tomu platí, že tovar, ktorý dodávajú do obchodných systémov slovenskí výrobcovia, je kvalitný a spĺňa špičkové európske parametre," zdôraznil Orgonáš.

Pokles tržieb v júni medziročne o 11,3 % sa však obchodu dotýka. Predáva sa menej potravín, výrazne menej čiernej a bielej techniky. Paradoxom je, že v niektorých ekonomicky slabých regiónoch predaj potravín dokonca mierne stúpol. Podľa ZOCR "zákazník využíva alternatívu v ponuke, drahé výrobky nahrádza lacnejšími, kupuje menej komplementárne komodity, nekupuje zbytočné tovary a pri nákupoch je v čase hospodárskej recesie viac opatrný".

Výsledku tržieb nepomohla ani nákupná turistika, ktorá vrcholila vo februári a marci. Obchod bol však podľa Orgonáša dostatočne flexibilný a prispôsobil ceny požiadavkám spotrebiteľov.