Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 23. apríl 2024Meniny má Vojtech
< sekcia Slovensko

Železničnú dopravu ohrozujú zlodeji, tvrdia železničiari

Na archívnej snímke poškodené trakčné vedenie. Foto: TASR ŽSR

Za posledné dni zistili zamestnanci ŽSR poškodené a odcudzené zosilňovacie vedenie a prúdové prepojenia v trakčnom vedení.

Bratislava 21. septembra (TASR) - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v uplynulých dňoch zaznamenali na strednom a severnom Slovensku zvýšený výskyt krádeží súčastí trakčného vedenia - jednosmernej trakčnej prúdovej sústavy. Tieto krádeže zapríčinili viaceré meškania vlakov, následné neplánované výluky v železničnej doprave a značné škody, ktorých presná výška sa momentálne vyčísľuje. ŽSR predpokladajú, že krádeže sú dielom organizovanej skupiny zlodejov. TASR o tom informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

V prípade krádeží káblov a lán hrozí podľa ŽSR zásah elektrickým prúdom vysokého napätia. V prípadoch krádeží súčastí trakčného vedenia pod napätím ide totiž o ohrozenie života ako zlodejov, tak aj službukonajúcich zamestnancov železníc, ktorí sa môžu dostať do kontaktu so zvyškom visiaceho trakčného vedenia pod napätím. "Zodpovedáme za vyše 3600 kilometrov železničných tratí, nie je možné krádežiam zabrániť, aj keď sme zvýšili kontroly a spolupracujeme s políciou. Máme vypracovaný zoznam súčastí železničnej infraštruktúry, ktoré by nemali vykupovať v zberniach surovín, viaceré súčasti sa vyskytujú len na železnici a sú jednoznačne identifikovateľné," povedal generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.

Za posledné dni zistili zamestnanci ŽSR poškodené a odcudzené zosilňovacie vedenie a prúdové prepojenia v trakčnom vedení, ďalej chýbajúce laná v pevnom bode nosného lana i ďalšie materiálové položky trakčného vedenia v úseku Krásno nad Kysucou – Kysucké Nové Mesto. "Len v prípade zosilovacieho vedenia bolo poškodené a odcudzené na 1. koľaji v úseku Krásno nad Kysucou – Kysucké Nové Mesto viac ako jeden kilometer vedenia. Zamestnanci ŽSR po zistení uvedeného stavu okamžite pristúpili k odstraňovaniu spôsobenej poruchy a predbežne vyčíslené škody dosahujú až 31.360 eur," podotkla Pavliková.

Ďalšie odcudzenie súčastí trakčného vedenia bolo zaznamenané v úsekoch Štrba – Východná, Liptovský Mikuláš – Paludza, Paludza – Liptovská Teplá a v úseku Svit – Štrba. Aj v tomto prípade boli odcudzené prúdové prepojenia a laná pevných bodov. Z toho dôvodu musela byť zastavená doprava nákladných vlakov v uvedených úsekoch, ďalšie vlaky osobnej dopravy meškali vplyvom zníženej rýchlosti a vykonávania prehliadok a opráv na trati. Postupne boli sprevádzkované poškodené úseky trakčného vedenia a železničná prevádzka je aktuálne bez obmedzenia. V piatok a v sobotu (22.9.) sa počas výluk vykonajú definitívne úpravy trakčného vedenia.