Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 22. máj 2024Meniny má Júlia a Juliána
< sekcia Šport

Na európskom šampionáte aj marketingové súboje sponzorov Adidas a Nike

Foto: TASR/AP

Nemeckí futbalisti obliekajú dresy značky Adidas a portugalský tím robí reklamu spoločnosti Nike.

Varšava 9. júna (TASR) – Sobotňajší duel B-skupiny na turnaji EURO 2012 medzi Nemeckom a Portugalskom bude nielen futbalovým, ale aj marketingovým súbojom. Zatiaľ, čo Nemci sú verní tradičnej športovej značke dresov Adidas, tím okolo Cristiana Ronalda robí reklamu konkurenčnej spoločnosti Nike.

Kým na portugalských dresoch nebude chýbať tradičná "fajka", ktorá je symbolom spoločnosti z USA, nemecké dresy sú v réžií "troch pásikov". Firma Adiho Dasslera je od svojho vzniku v roku 1949 dominantnou futbalovou značkou. Hoci firma Nike vznikla v 60. rokoch 20. storočia, do futbalového prostredia začala prenikať až v roku 1994, keď sa majstrovstvá sveta konali v USA. O dva roky neskôr sa jej podarilo dosiahnuť veľký úspech – stala sa oficiálnym sponzorom brazílskej reprezentácie. "Dohoda s Brazíliou nám vytvorila profil. Taktiež šlo o signál strategického charakteru," uviedol profesor pre športovú obchodnú stratégiu a marketing na Univerzite v Coventry Simon Chadwick.

Značka Nike, ktorá je úspešná a diktuje trend v mnohých športových odvetviach, stavila od tých čias predovšetkým na reklamu. V súčasnosti sponzoruje spoločnosť z Oregonu množstvo populárnych tímov a hráčov, vrátane Cristiana Ronalda. Adidas zasa vsadil na Lionela Messiho, či Stevena Gerrarda, Nike v nedávnej minulosti využila zasa popularitu Brazílčana Ronaldinha. Posledná veľká "bitka" o klientov sa odohrala medzi firmami Adidas a Nike o nemecký resp. francúzsky národný tím. Adidas si napokon udržal "domáce" Nemecko, ale sponzorom galského kohúta je Nike. Dohoda s "Les Blues" vyšla spoločnosť údajne na 300 miliónov eur. V roku 1996 ich stála zmluva s Brazíliou na približne 100 miliónov eur.

Športové spoločnosti, ktoré investujú svoje peniaze do futbalu majú tieto kroky veľmi dobre premyslené. Futbal má na celom svete približne dve miliardy fanúšikov. Sponzorovanie významných akcií ako je napríklad EURO alebo majstrovstvá sveta, môže podľa analytika Paula Swinanda zvýšiť predaj takýchto futbalových tovarov až o päť percent. Peter Rohlmann z marketingovej spoločnosti PR Marketing si myslí, že tržby z predaja tovarov súvisiacich s futbalom dosiahnu v roku 2012 úroveň štyri miliardy eur. Rohlmann odhaduje, že Adidas má momentálne na trhu 38-percentný podiel, kým Nike sa blíži k hranici 36 percent.