Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 1. november 2024Meniny má Denisa a Denis
< sekcia Stalo sa vtedy

UNIKÁTNE FOTOGRAFIE: Výletné i nákladné - takto vyrábali lode kedysi

Kombo snímka. Foto: TASR/Ladislav Roller

Skonštruovali, pospájali, pozvárali a z oceľových plátov vznikol vodný gigant. Pozrite si, ako taká konštrukcia lode vznikala kedysi.

Bratislava 28. mája (TASR) – Lodná doprava je aj v dnešnej dobe využívanou možnosťou prepravy. Pozrite si, ako tieto veľké vodné stroje vznikali kedysi.

Aj v tejto sérii unikátnych fotografií nájdete dobové popisy k jednotlivým snímkam.

V Slovenských lodeniciach v Komárne robia pre Sovietsky sväz sériu nových motorových nákladných lodí MNL 2000. Prototyp lode spustili už na vodu a robia na nej dokončovacie práce. Ďalšie štyri majú rozrobené s halách. MNL 2000 je doteraz najväčšia nákladná loď, ktorú vyrobili v Československu. Meria vyše 103 m a s motormi o sile 1050 konských síl dosahuje rýchlosť 20 km za hodinu. Tieto lode budú mať úplne automatizovanú strojovňu. Na archívnej snímke z 5. decembra1961 Zoltán Kováč a Dezider Ladányi pri montáži člnových výletníkov na novej lodi.
Foto: V. Přibyl


Vyše 85% výrobkov vyvážajú Slovenské lodenice v Komárne do Sovietskeho zväzu. Doteraz vyrobili pre ZSSR 343 plavidiel - osobné, motorové, nákladné a chladiarenské lode, riečne remorkéry, korčekové bagre a celý rad ďalších výrobkov. Komárňanské lodenice sú najväčším a najmodernejším závodom na stavbu lodí v ČSSR. Plavidlá, ktoré vyrábajú, dosahujú svetové parametre a vyznačujú sa vysokým stupňom mechanizácie a automatizácie prevádzky. Z nového typu RMNL 2700 exportovali pre sovietskych odberateľov doteraz 6 kusov. Do konca tohto roku dodajú do ZSSR ešte 2 korčekové bagre KBT 400/200 so zariadením na triedenie štrku. Na archívnej snímke z 28. novembra 1973 pokračuje montáž najväčšieho diela komárňanských lodiarov - osobnej lode pre 380 cestujúcich.
Foto: TASR


Náročný rok čaká pracujúcich Slovenských lodeníc z Komárna. Tohto roku začínajú stavať tri nové typy lodí. Bude to nákladná loď RMNL 2700, korčekový bager 400/200 s triediacim zariadením a osobná loď. Všetky lode už začali stavať. Toho roku dokončia 3 bagre a 7 lodí RMNL 2700. Osobnú loď - najväčšiu a najvybavenejšiu riečnu osobnú loď v Európe - chcú pripraviť na plavbu do konca budúceho roku. Všetky lode a bagre sú určené pre Sovietsky zväz. Prvý korčekový bager 400/200 s triediacim zariadením chcú komárňanskí lodiari odovzdať v polovici tohto roku. Tento ich najväčší bager o výkone 400kubíkov vybagrovanej hmoty za hodinu bude mať vysoký stupeň automatizácie. Archívna snímka z 23. januára 1973 z montážnych prác vo výrobnej hale.
Foto: Ján Lofaj - ČSTK



Na archívnej snímke z 16. septembra 1980 komárňanskí lodiari pri kladení a zváraní obalových plechov na nákladnú loď RMNL 2700, určenú pre ZSSR. Šiestu riečno-jazernú osobnú loď OL 400 pre Sovietsky zväz vyexpedovali v minulých dňoch pracujúci ZŤS v Komárne. Tento komfortne vybavený plávajúci hotel pre 400 cestujúcich a 81-člennú posádku predstavuje špičku vo vývoji čs. lodiarstva a je určený na turistické plavby po Volge. Pre pohodlie turistov je tu okrem 1-3 lôžkových kajút pripravená čitáreň, jedáleň, hudobný a spoločenský salón, bar, kino, pošta, holičstvo a kaderníctvo a pod. Všetky priestory sú vybavené klimatizáciou a bezpečnosť premávky zabezpečujú najmodernejšie rádio-navigačné prístroje. Bez zastavenia môže tento 136 metrov dlhý riečny kolos plávať až 10 dní. Pracovníci ZŤS v Komárne splnili ťažiskové úlohy exportu do ZSSR za 8 mesiacov na vyše 100 percent. Do konca roka chcú odovzdať sovietskym partnerom ešte tri nákladné lode RMNL 2700, dva riečne bagre KBT 400/200 a dokončiť osobnú loď OL 400.
Foto: T. Babjak


V Lodenici československej plavby dunajskej bolo v tohtoročnom zimnom období obzvlášť rušno. Mierne počasie podstatne skrátilo čas plánovaných zimných opráv, no napriek tomu vďaka zvýšenému úsiliu dodržali aj skrátené termíny. Z 19 lodí tzv. zimných opráv dali už 16 k dispozícii prevádzke a ostávajúce tri, ako aj generálnu opravu Sitna a rekonštrukciu Detvy, motorových remorkérov, dokončia načas. Archívna snímka zo 17. marca 1961.
Foto: V. Přibyl


Slovenské lodenice n.p. Komárno, ktoré sú najväčšími lodenicami v Československu, začali po úspešných dodávkach remorkérov a dvojposchodových osobných lodí stavať pre SSSR aj trojposchodové luxusne vybavené lode, určené pre dlhšie plavby. Vďaka týmto objednávkam zo SSSR sa zvýšila výroba oproti r. 1957 o 18%, zabezpečil sa výrobný program do r. 1965 a umožnila sa automatizácia niektorých výrobných liniek. Na archívnej snímke z 23. septembra 1953loď, ktorú dokončujú pomocou obrovského žeriavu.
Foto: Ladislav Roller


Na archívnej snímke zo 16. septembra 1980 komárňanskí lodiari pri kladení a zváraní obalových plechov na nákladnú loď RMNL 2700, určenú pre ZSSR. Šiestu riečno-jazernú osobnú loď OL 400 pre Sovietsky zväz vyexpedovali v minulých dňoch pracujúci ZŤS v Komárne. Tento komfortne vybavený plávajúci hotel pre 400 cestujúcich a 81-člennú posádku predstavuje špičku vo vývoji čs. lodiarstva a je určený na turistické plavby po Volge. Pre pohodlie turistov je tu okrem 1-3 lôžkových kajút pripravená čitáreň, jedáleň, hudobný a spoločenský salón, bar, kino, pošta, holičstvo a kaderníctvo a pod. Všetky priestory sú vybavené klimatizáciou a bezpečnosť premávky zabezpečujú najmodernejšie rádio-navigačné prístroje. Bez zastavenia môže tento 136 metrov dlhý riečny kolos plávať až 10 dní. Pracovníci ZŤS v Komárne splnili ťažiskové úlohy exportu do ZSSR za 8 mesiacov na vyše 100 percent. Do konca roka chcú odovzdať sovietskym partnerom ešte tri nákladné lode RMNL 2700, dva riečne bagre KBT 400/200 a dokončiť osobnú loď OL 400.
Foto: T. Babjak