Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav

EÚ prispela k objavu siedmich planét, ktorý v stredu ohlásila NASA

Na umeleckej snímke predstava, ako by mohol vyzerať planetárny systém hviezdy s názvom TRAPPIST-1 na základe dostupných údajov o ich priemeroch, hmotnosti a vzdialenosti od materskej hviezdy. Foto: TASR/AP

Tento výnimočný objav ukazuje, že medzinárodná spolupráca a podpora výskumu EK umožňujú fascinujúce bádanie po živote mimo slnečnej sústavy, uviedol eurokomisár pre výskum, vedu a inovácie.

Brusel 23. februára (TASR) – Európska komisia (EK) dnes pripomenula, že sa podieľala na výskumnom projekte, ktorý viedol k objaveniu trpasličej hviezdy s najmenej siedmimi skalnatými planétami. O objave v stredu informoval americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) vo Washingtone.

"Tento výnimočný objav ukazuje, že medzinárodná spolupráca a podpora výskumu Európskou komisiou umožňujú fascinujúce bádanie po živote mimo slnečnej sústavy. Gratulujem belgickému bádateľovi Michaelovi Gillonovi, ktorý stál na čele medzinárodného tímu a vďaka fondom EÚ položil základy tohto revolučného objavu," uviedol dnes eurokomisár pre výskum, vedu a inovácie Carlos Moedas.

Výskumný projekt podporila Európska rada pre výskum sumou 1,96 milióna eur.

Sedem planét, ktoré sa podľa pozorovania teleskopov pohybujú v okolí hviezdy TRAPPIST-1, má dokonca bližšie obežné dráhy než Merkúr, k Slnku najbližšia planéta.

Keďže je táto hviezda veľmi malá a studená - má približne jednu desatinu veľkosti a polovicu teploty Slnka -, mohla by na jej planétach byť teplota vhodná na to, aby na nich existovala voda a prípadne i život.

Planéty boli objavené teleskopom Spitzer Space Telescope vesmírnej agentúry NASA v súčinnosti s niekoľkými pozemskými observatóriami, dopĺňa spravodajská stanica BBC.