Štvrtok 2. máj 2024Meniny má Žigmund

Vedci skúmali Ötziho DNA i vplyv detského plaču na krokodíly

Na snímke krokodíl čelnatý. Foto: TASR/František Iván

Napriek veľmi vzdialenej evolučnej príbuznosti s primátmi krokodíly spoľahlivejšie rozlišovali stupeň úzkosti mláďat primátov ako samotní ľudia. To im umožňuje rýchlo reagovať, aby ich ulovili.

Svet 18. augusta (TASR) - Vo svete vedy sa v uplynulom týždni objavilo viacero zaujímavých správ. Vedci skúmali vplyv detského plaču a krokodílov, zaznamenali zrýchlenú rotáciu Marsu a analyzovali DNA ľadového muža Ötziho. TASR prináša súhrn najnovších poznatkov z vedy a techniky.

Výskumníci z francúzskeho Národného centra pre vedecký výskum (CNRS) na základe experimentov hodnotili, ako krokodíly reagujú na detský plač a zvuky mláďat ďalších primátov.

"Akustické prvky, na ktoré reagovali krokodíly, budú pravdepodobne spoľahlivejšie markery úzkosti ako tie, ktoré používajú ľudia," uviedli vedci v štúdii.

Údaje z vesmírnej misie InSight ukazujú, že rotácia planéty Mars sa zrýchľuje a tým sa skracuje tamojší deň. Astronómovia analyzovali údaje z planetárnej sondy InSight amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA). Na Marse pristála v novembri 2018 a fungovala až do decembra 2022. Jej misia bola zameraná na seizmický výskum a vnútornú stavbu Marsu.

Podľa meraní InSight sa rotácia červenej planéty zvyšuje rýchlosťou štyri miliarcsekundy za rok (miliarcsekunda je jedna tisícina oblúkovej sekundy, jednotky uhlovej miery). Marťanský deň sa tak každoročne skracuje o zlomky milisekúnd.

Na archívnej snímke prvá snímka planéty Mars.

Ľadový muž Ötzi, ktorého múmiu v roku 1991 objavili v ľadovci v juhotirolských Alpách, mal tmavšiu pokožku, ako sa pôvodne predpokladalo. V čase smrti bol tiež pravdepodobne plešatý alebo sa mu plešina zväčšovala.

Vedci skúmali DNA zachovanú v Ötziho ľavej bedrovej kosti. Z nej zistili, že jeho predkovia pochádzali z Anatólie na území dnešného Turecka.

Na archívnej snímke výskumník ide odobrať vzorku z 5000 rokov starých pozostatkov lovca z doby bronzovej známeho pod menom Ötzi.

Astronaut zo Spojených arabských emirátov (SAE) Sultán an-Nijádí priamo z vesmíru priblížil divákom na Zemi dianie na Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS). Pri pobyte vo vesmíre mu podľa vlastných slov najviac chýba gravitácia. Na organizácii videohovoru astronauta s účastníkmi Medzinárodnej vesmírnej univerzity (ISU) a skupinou detí z Brazílie sa podieľala slovenská astrobiologička Michaela Musilová.

Na archívnej snímke zľava ruský astronaut Andrej Feďajev, astronauti NASA Warren Hoburg, Stephen Bowen a astronaut Spojených arabských emirátov Sultán an-Nijádí.