Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav

Vedci objavili planéty s dosiaľ najlepšími vyhliadkami na život

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

O objave planét, ktoré majú približne veľkosť Zeme alebo sú menšie, informoval dnes medzinárodný vedecký tím na ústredí amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír vo Washingtone.

Washington 22. februára (TASR) - Novou analýzou dát získaných vesmírnym teleskopom sa zistilo, že trpasličia hviezda nachádzajúca sa iba 40 svetelných rokov od Zeme má najmenej sedem evidentne skalnatých planét, ktoré sú dostatočne studené na to, aby mohli ukrývať tekuté povrchové vody.

O objave planét, ktoré majú približne veľkosť Zeme alebo sú menšie, informoval dnes medzinárodný vedecký tím na ústredí amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) vo Washingtone.

"Pri pátraní po mimozemskom živote je tento systém zrejme tým najpravdepodobnejším miestom," uviedol Brice-Olivier Demory z výskumného strediska Bernskej univerzity pre vesmír a obývateľnosť, jeden z autorov štúdie o planétach nachádzajúcich sa vôkol trpasličej ultrastudenej hviezdy s názvom TRAPPIST-1.

Sedem planét, ktoré sa podľa záberov teleskopov pohybujú v okolí hviezdy TRAPPIST-1, má dokonca bližšie obežné dráhy než Merkúr, k Slnku najbližšia planéta. Keďže je táto hviezda veľmi malá a studená - má približne jednu desatinu veľkosti a polovicu teploty Slnka -, na jej planétach by mohla byť teplota vhodná na to, aby na nich mohla existovať voda a prípadne život.

Planéty boli objavené teleskopom Spitzer Space Telescope agentúry NASA v súčinnosti s niekoľkými pozemskými observatóriami, dopĺňa spravodajská stanica BBC.