Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia

Z porušenia zákona o kampani je podozrivých osem politických strán

Ilustračná snímka Foto: TASR/Michal Svítok

Konanie o uložení sankcie sa voči nim začalo po tom, ako ministerstvo vnútra skontrolovalo všetky záverečné správy o nákladoch na volebnú kampaň a po kontrole transparentných účtov.

Bratislava 5. júna (TASR) – Z porušenia zákona o volebnej kampani je podozrivých osem politických strán, hrozia im sankcie. Konanie o uložení sankcie sa voči nim začalo po tom, ako ministerstvo vnútra skontrolovalo všetky záverečné správy o nákladoch na volebnú kampaň a po kontrole transparentných účtov. TASR to potvrdila šéfka odboru volieb, referenda a politických strán ministerstva vnútra Eva Chmelová.

"U jednej politickej strany, ku ktorej ministerstvo dostalo podanie, že neuviedla vo svojej záverečnej správe všetky skutočnosti, prebieha zisťovanie," doplnila. Bližšie informácie o politických stranách a konaniach rezort vnútra neposkytol. "Bližšie informácie o prebiehajúcich konaniach nezverejňujeme z dôvodu, aby sa nezmarilo dokazovanie a účel začatého konania," vysvetlil tlačový odbor ministerstva.

Záverečnú správu o nákladoch na volebnú kampaň podali všetky strany, ktoré kandidovali v marcových voľbách do Národnej rady SR. Ministerstvo vnútra ich skontrolovalo a zverejnilo na webe. Na volebnú kampaň mohli strany minúť najviac tri milióny eur, vrátane dane z pridanej hodnoty. Používať museli transparentný účet.

"Do limitu nákladov politickej strany sa započítava aj rozdiel medzi cenou daru alebo iného bezodplatného plnenia uvedenou v zmluve a cenou obvyklou a náklady na propagáciu politickej strany, ktoré politická strana vynaložila v čase začínajúcom 180 dní predo dňom vyhlásenia volieb," píše sa v zákone o volebnej kampani.

Výpisy z transparentného účtu musí politická strana uchovávať päť rokov od ich vydania. O použití prostriedkov na volebnú kampaň má viesť osobitnú evidenciu. Má z nej byť jasné, koľko strana minula na prieskumy, platenú inzerciu, reklamu, plagáty, cestovné výdavky, dary a na iné kampaňové činnosti.