Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 27. apríl 2024Meniny má Jaroslav
< sekcia Zahraničie

Zatiaľ nie je dôkaz, že pád lietadla AirAsia spôsobil terorizmus

Príbuzní pasažierov havarovaného letu AirAsia QZ8501 zo Surabaye do Singapuru plačú po najnovších správach na medzinárodnom letisku Juanda v Surabaye vo Východnej Jáve 30. decembra 2014. Foto: TASR/AP Photo

Airbus Q320-200 zmizol z obrazoviek radarov 28. decembra, ani nie v polovici dvojhodinového letu z druhého najväčšieho indonézskeho mesta Surabaya do Singapuru.

Jakarta 19. januára (TASR) - Indonézski vyšetrovatelia dnes oznámili, že zatiaľ nenašli dôkazy o tom, že by pri decembrovej havárii dopravného lietadla spoločnosti AirAsia zohral úlohu terorizmus. Tragédia si vyžiadala životy všetkých 162 ľudí na palube.

Andreas Hananto pre agentúru Reuters povedal, že jeho tím desiatich vyšetrovateľov zo Štátnej komisie pre bezpečnosť dopravy (NTSC) nenašiel v záznamníku hlasov z kokpitu "nijaké hrozby", ktoré by naznačovali spáchanie násilného zločinu počas letu QZ8501 spoločnosti AirAsia.

Airbus Q320-200 zmizol z obrazoviek radarov 28. decembra, ani nie v polovici dvojhodinového letu z druhého najväčšieho indonézskeho mesta Surabaya do Singapuru.

Na otázku, či sú na hlasovom záznamníku nejaké dôkazy o teroristickom čine, Hananto odpovedal: "Nie. Lebo keby sa stal teroristický čin, nachádzal by sa tam nejaký náznak hrozby."

Hananto pokračoval: "V takej kritickej situácii záznamník naznačí, že pilot sa horúčkovito venoval riadeniu lietadla."

Vyšetrovatelia oznámili, že si vypočuli celý záznam, ale iba polovica z neho je zatiaľ prepísaná.

"Nepočuli sme hlas žiadnej inej osoby, len hlasy pilotov," povedal ďalší vyšetrovateľ Nurcahyo Utomo.

"Nepočuli sme nijaké zvuky streľby či výbuchov. Na základe toho môžeme zatiaľ terorizmus vylúčiť," dodal.

Utomo spresnil, že vyšetrovatelia počuli na jednej z dvoch čiernych skriniek "takmer všetko". Druhá čierna skrinka je záznamník letových údajov. Oba záznamníky vylovili z vraku lietadla, ktorý ležal na dne Jávskeho mora.

Utomo však odmietol uviesť podrobnosti o tom, čo piloti povedali v posledných chvíľach osudného letu, a odvolal sa pritom na indonézske zákony.

Indonézske úrady oznámili, že svoju úlohu na katastrofe zohralo pravdepodobne zlé počasie.

Podľa Hananta dôkazy tiež ukazujú, že pred zrútením lietadla zrejme nedošlo k explózii, čo spochybňuje minulotýždňovú teóriu predstaviteľa zo Štátnej pátracej a záchrannej služby.

"Na základe záznamov letových údajov je zatiaľ nepravdepodobné, že došlo k explózii," povedal Hananto. "Keby došlo, rozhodne by sme to vedeli, lebo by to ukázali určité parametre. Existuje približne 1200 parametrov," vysvetlil Hananto, ktorý je vyšetrovateľom bezpečnosti leteckej dopravy od roku 2009.

Posledné minúty letu spoločnosti AirAsia boli plné "zvukov strojov a zvukov varovaní", ktoré bolo treba odfiltrovať, aby sa dosiahol úplný, celistvý zápis toho, čo bolo v kokpite povedané.

Hananto dodal, že jeho tím spolupracuje s francúzskymi, singapurskými a čínskymi odborníkmi, a vyjadril nádej, že prepis záznamu dokončia tento týždeň.

Rozbor oboch čiernych skriniek sa vykonáva s malom laboratóriu s dvoma miestnosťami, vyhradenými iba skúmaniu osudnému letu AirAsia. Jedna je určená pre hlasový záznamník z kokpitu a druhá záznamníku letových údajov.

Analýza záznamníka letových údajov bude trvať dlhšie, pretože vyšetrovatelia skúmajú všetkých 72 predchádzajúcich letov tohto lietadla.

Vyšetrovatelia dúfajú, že predbežnú správu o havárii dokončia začiatkom budúceho týždňa. Úplná správa môže trvať až rok, ale nebude obsahovať celý prepis hlasov z kokpitu.

"V Indonézii zostane (úplná správa) utajená. Zaradia sa do nej iba niektoré najdôležitejšie informácie," uviedol šéf NTSV Tatang Kurniadi.