Uviedla to dnes v správe pre médiá Agentúra EÚ pre základné práva.
Autor TASR
Brusel 15. marca (TASR) - Segregácia v školách, diskriminácia či obmedzenie účasti na politickom živote môžu predstavovať neprekonateľné prekážky v integrácii migrantov do spoločnosti v krajinách EÚ. Uviedla to dnes v správe pre médiá Agentúra EÚ pre základné práva (FRA).
Správa európskej agentúry so sídlom vo Viedni preskúmala stratégie integrácie migrantov na území EÚ. Uvádza jasné dôkazy o úspechoch i neúspechoch súčasnej politiky a odporúča zmeny, ktoré je potrebné urobiť v záujme vybudovania silnejšej a súdržnejšej Európy.
"Migranti žijúci v EÚ nie sú súčasťou 'krízy', ale neoddeliteľnou súčasťou našej spoločnosti. Potrebujeme novú rétoriku, v ktorej sa zdôrazní prínos migrantov, ich detí a detí ich detí pre našu spoločnosť," vyhlásil riaditeľ FRA Michael O’Flaherty. Podľa jeho slov integrácia je kľúčom k bezpečnosti a demokracii. Pripomenul, že v priestore EÚ žije približne 20 miliónov obyvateľov, ktorí nie sú občanmi krajín EÚ. Mnohí z nich sa usadili a založili si rodiny, avšak aj napriek úsiliu, ktoré sa od roku 2004 vynakladá v záujme dodržiavania spoločných zásad pri usmerňovaní a zlepšovaní integrácie v celej EÚ, sa prístupy členských štátov k tejto téme výrazne líšia.
V správe FRA s názvom "Spoločne v EÚ: podpora participácie migrantov a ich potomkov" sa identifikujú a porovnávajú politiky v rámci EÚ v oblastiach, ktoré sú pre úspešnú integráciu dôležité.
- Vzdelávanie. Takmer v polovici členských štátov školopovinné deti migrantov čelia istej forme segregácie v školách. Odráža to realitu, v ktorej migranti a domáci obyvatelia žijú vedľa seba v rozdelených spoločnostiach.
- Mládež. Menej ako polovica členských štátov má akčné plány a stratégie určené pre mladých ľudí z migrantských rodín, ktoré môžu hrať dôležitú úlohu v zabránení marginalizácie, odcudzeniu sa a radikalizácii.
- Diskriminácia. V 16 členských štátoch nie sú migranti chránení pred diskrimináciou na základe ich národnosti či postavenia migranta, utečenca alebo cudzinca, čo môže zakrývať etnickú a rasovú diskrimináciu.
- Jazyk. Len málo členských štátov ponúka kurzy všetkým obyvateľom, ktorí majú obmedzené jazykové znalosti, vrátane občanov z migrantského prostredia. Programy výučby jazykov sú len zriedka spojené so zamestnaním a len výnimočne sa poskytuje jazyková príprava určená pre konkrétne zamestnanie, či jazykové kurzy na pracovisku.
Správa európskej agentúry so sídlom vo Viedni preskúmala stratégie integrácie migrantov na území EÚ. Uvádza jasné dôkazy o úspechoch i neúspechoch súčasnej politiky a odporúča zmeny, ktoré je potrebné urobiť v záujme vybudovania silnejšej a súdržnejšej Európy.
"Migranti žijúci v EÚ nie sú súčasťou 'krízy', ale neoddeliteľnou súčasťou našej spoločnosti. Potrebujeme novú rétoriku, v ktorej sa zdôrazní prínos migrantov, ich detí a detí ich detí pre našu spoločnosť," vyhlásil riaditeľ FRA Michael O’Flaherty. Podľa jeho slov integrácia je kľúčom k bezpečnosti a demokracii. Pripomenul, že v priestore EÚ žije približne 20 miliónov obyvateľov, ktorí nie sú občanmi krajín EÚ. Mnohí z nich sa usadili a založili si rodiny, avšak aj napriek úsiliu, ktoré sa od roku 2004 vynakladá v záujme dodržiavania spoločných zásad pri usmerňovaní a zlepšovaní integrácie v celej EÚ, sa prístupy členských štátov k tejto téme výrazne líšia.
V správe FRA s názvom "Spoločne v EÚ: podpora participácie migrantov a ich potomkov" sa identifikujú a porovnávajú politiky v rámci EÚ v oblastiach, ktoré sú pre úspešnú integráciu dôležité.
- Vzdelávanie. Takmer v polovici členských štátov školopovinné deti migrantov čelia istej forme segregácie v školách. Odráža to realitu, v ktorej migranti a domáci obyvatelia žijú vedľa seba v rozdelených spoločnostiach.
- Mládež. Menej ako polovica členských štátov má akčné plány a stratégie určené pre mladých ľudí z migrantských rodín, ktoré môžu hrať dôležitú úlohu v zabránení marginalizácie, odcudzeniu sa a radikalizácii.
- Diskriminácia. V 16 členských štátoch nie sú migranti chránení pred diskrimináciou na základe ich národnosti či postavenia migranta, utečenca alebo cudzinca, čo môže zakrývať etnickú a rasovú diskrimináciu.
- Jazyk. Len málo členských štátov ponúka kurzy všetkým obyvateľom, ktorí majú obmedzené jazykové znalosti, vrátane občanov z migrantského prostredia. Programy výučby jazykov sú len zriedka spojené so zamestnaním a len výnimočne sa poskytuje jazyková príprava určená pre konkrétne zamestnanie, či jazykové kurzy na pracovisku.