Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Zahraničie

Maďarskí učitelia chcú škandál a nie dohodu, tvrdí hovorca vlády

Ilustračné foto Foto: TASR/Pavol Ďurčo

Na zlú situáciu vo verejnom školstve chcú upozorniť v sobotu 13. februára tisíce maďarských pedagógov, ktorí pripravujú celoštátnu demonštráciu pred budovou parlamentu v Budapešti.

Budapešť 12. februára (TASR) - Ak pedagógovia, ktorí pripravujú na sobotu celoštátnu demonštráciu v Budapešti, sformulujú počas rokovaní s maďarskou vládou ultimatívne požiadavky, potom je zrejmé, že im nejde o dohodu, ale iba o vyvolávanie škandálu. Povedal to dnes v komerčnej televízii TV2 hovorca vlády Zoltán Kovács.

"V súčasnom procese 50-percentného zvyšovania miezd pedagógov nie je možné poskytnúť navyše 20 percent k platom skupine zamestnancov, ktorá bola aj doteraz preferovaná," zdôraznil Kovács, ktorý spresnil, že práve učitelia boli vo verejnej sfére prví, ktorým vláda upravila platy.

Ako dodal, prebiehajú vecné rokovania o tom, ako by bolo možné riešiť otázky infraštruktúry, organizácie či financií tak, aby sa systém vzdelávania zlepšil. "Existujú však ľudia, ktorí z toho chcú urobiť politiku. Tu však ide o deti, preto tu politika nemá miesto," podčiarkol hovorca.

Na zlú situáciu vo verejnom školstve chcú upozorniť v sobotu 13. februára tisíce maďarských pedagógov, ktorí pripravujú celoštátnu demonštráciu pred budovou parlamentu v Budapešti.

Zhromaždenie organizuje štrajkový výbor Odborového zväzu pedagógov, ktorý je najpočetnejšou pedagogickou odborárskou organizáciou v Maďarsku. Svoju výzvu výbor zverejnil na Facebooku. Účasť tam avizovalo už vyše 6000 ľudí, pričom protestné podujatie podporili aj viaceré ďalšie učiteľské organizácie, ktoré vyzvali svojich členov, aby sa zúčastnili na sobotňajšom proteste.

Čoraz nespokojnejší pedagógovia sú presvedčení, že vláda nie je ochotná meniť koncepciu verejného školstva. Učitelia okrem iného požadujú radikálne zníženie rozsahu učiva, zrušenie viazaného pracovného času, zabezpečenie väčšej nezávislosti škôl pri tvorbe vyučovacích metód, slobodu voľby učebníc a úpravu miezd takmer 50.000 pracovníkov v oblasti výchovy a vzdelávania.