Komisia zdôraznila, že aj naďalej chce pracovať najmä na tom, aby prístup k vzdelaniu malo každé dieťa a každý mladý človek bez ohľadu na to, kým je alebo kde žije.
Autor TASR
Brusel 23. januára (TASR) - Európska komisia (EK) a šéf diplomacie EÚ Josep Borrell v utorok, v predvečer Medzinárodného dňa vzdelávania, ktorý pripadá na 24. januára, vydali spoločné vyhlásenie, v ktorom ocenili význam vzdelania. Informuje o tom spravodajca TASR v Bruseli.
V správe sa uvádza, že vzdelávanie vrátane toho celoživotného je základným predpokladom na dosiahnutie spravodlivého a udržateľného rozvoja, boja proti nerovnosti, základným predpokladom na dosiahnutie rodovej rovnosti a kľúčom k ochrane, udržiavaniu a budovaniu mieru.
"Vzdelanie umožňuje jednotlivcom a spoločnostiam prekonať náročné situácie, prosperovať a pripraviť sa na výzvy a príležitosti 21. storočia... Vzdelávanie zároveň zohráva rozhodujúcu úlohu pri budovaní a posilňovaní medziľudských vzťahov a väzieb a prináša nádej a ochranu tým, ktorých postihli humanitárne krízy alebo boli nútene vysídlení," uvádza sa v spoločnej správe.
Komisia zdôraznila, že aj naďalej chce pracovať najmä na tom, aby prístup k vzdelaniu malo každé dieťa a každý mladý človek bez ohľadu na to, kým je alebo kde žije. EÚ zároveň presadzuje prístup celoživotného vzdelávania pre všetkých, čo je v súlade s Európskym rokom zručností 2023. Pripomenula, že z pozitív vzdelávania možno vyťažiť maximálny úžitok len vtedy, keď vzdelávacie systémy budú presadzovať rovnosť a inklúziu.
"V EÚ pokračujeme v budovaní európskeho vzdelávacieho priestoru, ktorý zhmotňuje spoločné dlhodobé vízie pre oblasť vzdelávania a odbornej prípravy. Tento priestor má za cieľ spoločným úsilím všetkých 27 členských štátov dosiahnuť odolnejšie, inkluzívnejšie a na budúcnosť orientované systémy vzdelávania a odbornej prípravy pre všetkých, pričom nosnou myšlienkou je celoživotné vzdelávanie," hlása uvedený dokument.
Komisia spresnila, že EÚ sa ako zástanca transformácie vzdelávania na celom svete zaviazala pomôcť pri dosahovaní kvalitného vzdelávania na globálnej úrovni, keď v rámci vonkajšej činnosti zvýšila finančnú pomoc na vzdelávanie zo siedmich na najmenej desať percent. Stalo sa tak prostredníctvom bilaterálnych a regionálnych programov a globálnych iniciatív, ako je Globálne partnerstvo pre vzdelávanie.
(spravodajca TASR Jaromír Novak)
V správe sa uvádza, že vzdelávanie vrátane toho celoživotného je základným predpokladom na dosiahnutie spravodlivého a udržateľného rozvoja, boja proti nerovnosti, základným predpokladom na dosiahnutie rodovej rovnosti a kľúčom k ochrane, udržiavaniu a budovaniu mieru.
"Vzdelanie umožňuje jednotlivcom a spoločnostiam prekonať náročné situácie, prosperovať a pripraviť sa na výzvy a príležitosti 21. storočia... Vzdelávanie zároveň zohráva rozhodujúcu úlohu pri budovaní a posilňovaní medziľudských vzťahov a väzieb a prináša nádej a ochranu tým, ktorých postihli humanitárne krízy alebo boli nútene vysídlení," uvádza sa v spoločnej správe.
Komisia zdôraznila, že aj naďalej chce pracovať najmä na tom, aby prístup k vzdelaniu malo každé dieťa a každý mladý človek bez ohľadu na to, kým je alebo kde žije. EÚ zároveň presadzuje prístup celoživotného vzdelávania pre všetkých, čo je v súlade s Európskym rokom zručností 2023. Pripomenula, že z pozitív vzdelávania možno vyťažiť maximálny úžitok len vtedy, keď vzdelávacie systémy budú presadzovať rovnosť a inklúziu.
"V EÚ pokračujeme v budovaní európskeho vzdelávacieho priestoru, ktorý zhmotňuje spoločné dlhodobé vízie pre oblasť vzdelávania a odbornej prípravy. Tento priestor má za cieľ spoločným úsilím všetkých 27 členských štátov dosiahnuť odolnejšie, inkluzívnejšie a na budúcnosť orientované systémy vzdelávania a odbornej prípravy pre všetkých, pričom nosnou myšlienkou je celoživotné vzdelávanie," hlása uvedený dokument.
Komisia spresnila, že EÚ sa ako zástanca transformácie vzdelávania na celom svete zaviazala pomôcť pri dosahovaní kvalitného vzdelávania na globálnej úrovni, keď v rámci vonkajšej činnosti zvýšila finančnú pomoc na vzdelávanie zo siedmich na najmenej desať percent. Stalo sa tak prostredníctvom bilaterálnych a regionálnych programov a globálnych iniciatív, ako je Globálne partnerstvo pre vzdelávanie.
(spravodajca TASR Jaromír Novak)