Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 30. apríl 2024Meniny má Anastázia
< sekcia Zahraničie

Misia EÚ v Červenom mori odrazila už 11 útokov a sprevádzala 68 lodí

Ilustračné foto. Foto: Teraz.sk - Barbora Michalíková

Lode zúčastňujúce sa na misii zostrelili deväť dronov, jedno bezpilotné lietadlo a štyri protilodné rakety.

Brusel 8. apríla (TASR) - Námorná misia Európskej únie Aspides v Červenom mori doteraz sprevádzala 68 lodí a odrazila 11 útokov, oznámili v pondelok vysoký predstaviteľ EÚ pre zahraničnú a bezpečnostnú politiku Josep Borrell a operačný veliteľ misie Vasileios Gryparis. TASR sa odvoláva na agentúru Belga.

"Táto misia je jasným dôkazom našej ochoty a schopnosti posilniť medzinárodnú bezpečnosť, chrániť verejný majetok a posádky lodí na celom svete a brániť záujmy Európskej únie," povedal Borrell.

Lode zúčastňujúce sa na misii zostrelili deväť dronov, jedno bezpilotné lietadlo a štyri protilodné rakety, informoval Gryparis. Na operácii Aspides sa podieľajú štyri lode, čo EÚ stojí osem miliónov eur. Má predbežný ročný mandát, ktorý sa vzťahuje na Červené more, Adenský záliv, Arabské more a Ománsky záliv, teda na "oblasť dvakrát väčšiu ako EÚ". Momentálne sa misia sústreďuje na južnú časť Červeného mora, ktorá je najrizikovejšou oblasťou.

Gryparis si myslí, že operácia by sa mohla rozšíriť. "Ukázali sme, čo dokážeme s počtom lodí, ktoré máme. Ak sa nám podarí zvýšiť zdroje, môžeme rozšíriť aj oblasť, v ktorej pôsobíme," priblížil.

Cieľom obrannej vojenskej misie, ktorá sa začala 19. februára, je chrániť nákladné lode pred útokmi jemenských povstalcov húsíov. Tí ohrozujú medzinárodnú lodnú dopravu od vlaňajšieho novembra. Odôvodňujú to solidaritou s Palestínčanmi v Pásme Gazy, kde sa vlani v októbri začala vojna medzi Izraelom a hnutím Hamas. Zúčastnení vojaci môžu streľbou brániť obchodné lode alebo seba, ale nemôžu strieľať na pozemné ciele. Nákladné lode musia požiadať o ochranu a európska operácia zatiaľ dokázala reagovať na každú žiadosť.

Útoky povstalcov ohrozujú kľúčovú plavebnú trasu, ktorou sa prepravuje približne 12 percent svetového obchodu. Pre zhoršenú bezpečnostnú situáciu v oblasti sa viaceré veľké lodné spoločnosti rozhodli presmerovať svoje nákladné lode na trasy vedúce okolo južného cípu Afriky, ktoré trvajú dlhšie a zvyšujú tiež náklady na prepravu.