Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 30. marec 2024Meniny má Vieroslava
< sekcia Zahraničie

Na troskách Kaczyňského lietadla sa našli stopy po výbušnine

Na archívnej snímke z 11. apríla 2010 vyšetrovatelia prehľadávajú vrak poľského prezidentského špeciálu na mieste nehody v Smolensku. Foto: TASR/AP Photo

Rovnaké stopy sa našli aj na tele jednej z obetí.

Varšava 6. júna (TASR) - Experti poľskej subkomisie pre vyšetrovanie leteckej katastrofy pri ruskom Smolensku z roku 2010, pri ktorej zahynulo 96 ľudí vrátane vtedajšieho poľského prezidenta Lecha Kaczyňského, informovali o náleze výbušniny na troskách lietadla Tu-154 i na tele jednej z obetí.

Podľa poľského spravodajského portálu Wiadomošči subkomisia dodala, že trosky lietadla a telo najmenej jednej obete boli skúmané špeciálnymi prístrojmi a metódami - vrátane chromatografie -, a takto sa vykázala prítomnosť výbušnín. Neexistujú však dôkazy o ich prítomnosti v pôde na mieste havárie.

V polovici apríla tohto roka profesor Wieslaw Binienda, člen komisie vedenej exministrom obrany Antonim Macierewiczom, napísal v technickej správe o dvoch výbuchoch, ktoré roztrhli trup a ľavé krídlo stroja. Expert tvrdil, že o výbuchoch v prezidentskom lietadle Tu-154 má "nevyvrátiteľné dôkazy".

"Neustále sa zaujímame o to, aké výbušniny mohli byť použité... Problémom je, že mnohé krajiny vyrábajú špecifické materiály, ktoré neskôr využívajú ich služby, ale k mnohým z týchto látok nemáme prístup," povedal Binienda svojho času v rozhovore pre denník Gazeta Polska.

Téza o výbuchu sa spomína aj v technickej správe Macierewiczovej komisie. Dôkazom jej platnosti má byť rozpad lietadla na desiatky tisíc častí, charakteristické zničenie tiel obetí alebo fakt, že dvere lietadla vyhĺbili do zeme takmer metrovú jamu.

Podobné závery však nemožno nájsť v predchádzajúcich správach, ktoré pripravila vyšetrovacia komisia vedená Jerzym Millerom či ruská Medzištátna letecká komisia (MAK). Odporcom tézy o výbušnine nastraženej v prezidentskom lietadle je aj bývalý šéf Štátnej komisie pre vyšetrovanie leteckých nehôd Maciej Lasek.

Haváriu poľského vládneho lietadla v Rusku vyšetrovali nezávisle od seba obe zainteresované krajiny - Poľsko i Rusko.

Podľa poľských vyšetrovateľov mohli za haváriu chyby a nedostatočný výcvik poľských pilotov, ktorí sa pokúšali o pristátie v hmle. Poľsko však viní aj ruských dispečerov, ktorí údajne dávali poľským pilotom nesprávne a mätúce pokyny na pristávanie. Správa však neobsahuje obvinenie na adresu Rusov zo zámerného pochybenia.

Ruskí vyšetrovatelia svojho času všetku vinu za letecké nešťastie pripísali poľskej strane, pričom v konaní a postupe ruských leteckých dispečerov nenašli žiadnu chybu.

Poľsko obnovilo vyšetrovanie leteckej havárie pri Smolensku po parlamentných voľbách v roku 2015, ktoré vyhrala konzervatívna strana Právo a poriadok na čele s dvojčaťom zosnulého prezidenta Kaczyňského Jaroslawom.