Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Zahraničie

Rada ministrov prijala stanovisko k systému eCall pre motorové vozidlá

Na snímke operátorka tiesňovej linky 112 zo Žiliny Slavomíra Korduliaková , ktorá pomohla zachrániť život mladej dievčine počas snehovej kalamity na Kysuciach. Foto: TASR

Rada EÚ pre konkurencieschopnosť dnes v Bruseli prijala stanovisko týkajúce sa požiadaviek typového schválenia pri zabudovaní elektronického záchranného systému eCall do nových motorových vozidiel.

Brusel 2. marca (TASR) - Rada EÚ pre konkurencieschopnosť dnes v Bruseli prijala stanovisko týkajúce sa požiadaviek typového schválenia pri zabudovaní elektronického záchranného systému eCall do nových motorových vozidiel. Systém eCall, používaný v celej EÚ, je určený na zrýchlenie poskytovania záchranných služieb pri dopravných nehodách.

Nové motorové vozidlá budú na tento účel musieť byť vybavené bezdrôtovými zariadeniami, ktoré automaticky vyšlú núdzový signál na číslo tiesňového volania 112.

Podľa návrhu pripraveného Európskou komisiou a schváleného v prvom čítaní Európskym parlamentom (EP) prispeje systém eCall k zníženiu počtu zranení a úmrtí pri dopravných nehodách v rámci EÚ. Predpokladá sa, že skráti čas reakcie v núdzových situáciách o polovicu, čo povedie k záchrane životov a rýchlemu ošetreniu zranení.

Podľa tohto návrhu budú výrobcovia áut musieť od 31. marca 2018 vybaviť všetky nové typy automobilov palubnou technológiou, ktorá bude komunikovať s interoperabilnou službou eCall využívajúcou tiesňovú linku 112.

Infraštruktúra pre systém eCall by mala byť vytvorená do 1. októbra 2017. K jej používaniu by všetci spotrebitelia mali mať bezplatný prístup.

Majitelia vozidiel budú okrem systému eCall využívajúceho tiesňovú linku 112 mať aj naďalej prístup k službám tretích strán. Tieto doplnkové služby by však nemali ovplyvňovať fungovanie palubného systému eCall využívajúceho tiesňovú linku 112.

Volanie na číslo tiesňového volania 112 bude možné spustiť aj manuálne, pričom manuálne ovládanie bude nainštalované tak, aby sa zabránilo jeho náhodnému spusteniu.

Zariadenia eCall budú kompatibilné s družicovými navigačnými systémami Galileo a EGNOS, pričom výrobcovia budú mať možnosť zabezpečiť aj kompatibilitu s inými navigačnými systémami.

Vozidlá so zabudovaným systémom eCall nebudú nepretržite sledované a údaje o predchádzajúcich polohách vozidla sa budú neustále vymazávať. Bez súhlasu majiteľa vozidla nebudú údaje sprostredkované tretím osobám.

Podrobné technické pravidlá zabránia výmene osobných údajov medzi palubným systémom eCall využívajúcim tiesňovú linku 112 a systémami tretích strán. Zabezpečí sa tak právo na súkromie a ochranu údajov.

Stanovisko Rady nasleduje po dohode s Európskym parlamentom z decembra 2014. Očakáva sa, že EP potvrdí stanovisko Rady bez zmien v na plenárnom zasadnutí, ktoré sa uskutoční ešte pred letným dovolenkovým obdobím.