Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Zahraničie

Súd znova poslal do väzenia kapitána stroskotaného tankera Prestige

Dobrovoľníci čistia pláž v severošpanielskom meste Muxia znečistenú nánosmi ropy z tankera Prestige Foto: TASR/AP

V dnešnom rozsudku sa uvádza, že kapitán Manguras viedol tanker v nepriaznivých podmienkach, pričom vedel o oslabení jeho konštrukcie a súčasnom preťažení o najmenej 2000 ton.

Madrid 26. januára (TASR) - Španielsky najvyšší súd uložil dnes dvojročný trest odňatia slobody kapitánovi ropného tankera Prestige, ktorý sa potopil v roku 2002 pri severozápadnom pobreží Španielska. O najnovšom rozsudku v tejto dlhoročnej kauze informuje agentúra Reuters.

Podľa vyhlásenia súdu bol kapitán Apostolos Manguras uznaný za vinného z nedbalosti, ktorou spôsobil škody na životnom prostredí katastrofických rozmerov. Najvyšší súd tak zvrátil predošlý rozsudok, ktorý Mangurasa zbavil trestnej zodpovednosti.

Z gréckeho tankera Prestige, ktorý sa plavil do Gibraltáru, pri pobreží španielskej Galície vytieklo do mora odhadom 63.000 ton ťažkého vykurovacieho oleja. Dôsledkom bolo zamorenie pláží do vzdialenosti niekoľko tisíc kilometrov a uzavretie najbohatších lovísk španielskych rybárov.

Najnovší rozsudok otvára cestu k uplatneniu nárokov poškodených voči kapitánovi a poisťovateľovi havarovaného tankera, ktoré podľa jedného z prokurátorov presahujú štyri miliardy eur.

Regionálny súd v Galícii predtým dospel k záveru, že nie je možné určiť, kto je za haváriu Prestige trestne zodpovedný, sčasti ju však pripísal zlému stavu plavidla, ktoré bolo v čase potopenia staré 26 rokov. K rozlomeniu jeho trupu a potopeniu došlo niekoľko dní po tom, ako sa počas búrky poškodila jedna z palivových nádrží. Španielske, portugalské ani francúzske orgány totiž neumožnili posádke zakotviť v niektorom z prístavov.

V dnešnom rozsudku sa uvádza, že kapitán Manguras viedol tanker v nepriaznivých podmienkach, pričom vedel o oslabení jeho konštrukcie a súčasnom preťažení o najmenej 2000 ton.