Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 1. máj 2024
< sekcia Zahraničie

Takmer desať rokov po havárii tankera Prestige sa začal proces

Dobrovoľníci čistia pláž v severošpanielskom meste Muxia znečistenú nánosmi ropy z tankera Prestige Foto: TASR/AP

S výsluchom obžalovaných sa začne 13. novembra, teda na desiate výročie katastrofy.

La Coruňa/Madrid 16. októbra (TASR) - O procesných otázkach sa hovorilo v úvode súdneho konania, ktoré sa dnes, takmer desať rokov po potopení ropného tankera Prestige a najväčšej ekologickej katastrofe v dejinách Španielska, začalo v La Coruni.

Na lavici obžalovaných sedia grécky kapitán plavidla Apostolos Manguras, strojník lode a niekdajší šéf prístavného úradu. Štvrtý obžalovaný, prvý dôstojník pochádzajúci z Filipín, je na úteku.

Prokuratúra s odvolaním sa na štúdiu univerzity v Santiago de Compostela zdvojnásobila v úvode procesu svoju požiadavku na odškodnenie, a to na viac ako štyri miliardy eur. Pre kapitána tankera žiada žaloba 12 rokov.

Obhajoba naopak žiadala, aby trestné stíhanie 77-ročného Gréka zastavili a poukázala na fakt, že po havárii prevzali velenie nad loďou španielske úrady, ktoré navyše advokát obvinil, že niektoré dôkazy vyšetrovateľom nesprístupnili.

Ochranári z medzinárodnej organizácie Greenpeace, španielskeho zväzu Ecologistas in Acción a občianskej iniciatívy Nunca Máis (Nikdy viac) kritizovali fakt, že medzi obvinenými nie je žiadny politik vtedajšej španielskej vlády premiéra Josého Maríu Aznara. Madrid čelil aj v Európskom parlamente obvineniu, že prispel k veľkému rozsahu ekologickej katastrofy, keď tanker poslal namiesto do prístavu na otvorené more. Krízový štáb vtedy ako vicepremiér riadil terajší predseda španielskej vlády Mariano Rajoy.

S výsluchom obžalovaných sa začne 13. novembra, teda na desiate výročie katastrofy. V dejisku procesu, ktorým bude zrejme do mája 2013 jedna z kongresových hál na miestnom výstavisku, by mali vypočuť 133 svedkov a 98 odborných znalcov.

Súd čaká nielen rozhodovanie o vine či nevine obžalovaných, ale aj o tom, kto by mal uhradiť spôsobené škody. Na katastrofou postihnutom pobreží zaznamenali viac ako 100.000 ton ropných produktov. Z vraku tankera, ktorý leží na dne v hĺbke 4000 metrov, odčerpali neskôr pri komplikovanej a nákladnej operácii 13.000 ton ťažkých ropných olejov.

Tanker Prestige gréckej lodiarskej spoločnosti plaviaci sa pod vlajkou Bahám, ktorý v inkriminovanom čase smeroval s takmer 80.000 tonami nebezpečného nákladu z Lotyšska do Singapuru, sa do ťažkostí dostal 13. novembra 2002 pri španielskom pobreží Atlantického oceánu.

Loď sa o šesť dní neskôr rozlomila na dve časti a 270 kilometrov od pobrežia Galície sa potopila. Z jej nádrží však aj naďalej unikal nebezpečný obsah, ktorý zamoril okolie, vrátane pobrežných oblastí Španielska a Portugalska.