Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Zahraničie

Karmapaláma: Len Dalajláma má právo rozhodnúť o svojej reinkarnácii

Dalajláma, archívne foto Foto: TASR/AP

Urgjen Trinle Dordže v interview poskytnutom vo Washingtone uviedol, že nemá žiadne pochybnosti o dalajlámovej schopnosti rozhodovať o svojom osude po smrti.

Peking 16. apríla (TASR) - Tibetský duchovný vodca dalajláma má právo rozhodnúť o svojom znovuzrodení, upozornil Urgjen Trinle Dordže, ktorý je tretí v hierarchii tibetského budhizmu a je nositeľom titulu karmapaláma.

V rozhovore pre rozhlasovú stanicu Slobodná Ázia karmapaláma reagoval na nedávnu výzvu čínskej vlády, ktorou na dalajlámu apelovala, aby rešpektoval tradíciu reinkarnácie najvyššieho predstaviteľa tibetského budhizmu. Stalo sa tak po tom, ako dalajláma v rozhovore pre nemecký denník Die Welt vyhlásil, že by už nemal mať žiadneho nástupcu.

Dalajláma už predtým hovoril, že v Číne nebude reinkarnovaný, pokiaľ Tibet nebude znovu slobodný. Upozornil, že právo vyberať jeho nástupcu "na politické účely" nemá nikto, ani čínske úrady. Tie dalajlámu vzápätí varovali, že nemá právo negovať tradíciu reinkarnácie.

Karmapaláma v interview poskytnutom vo Washingtone uviedol, že nemá žiadne pochybnosti o dalajlámovej schopnosti rozhodovať o svojom osude po smrti. "Je v duchu tibetskej tradície nehovoriť veľa o reinkarnácii žijúceho majstra," upozornil. Podotkol, že podľa jeho názoru by o svojej budúcej reinkarnácii mal rozhodovať len dalajláma. Zdôraznil, že jeho rozhodnutiu úplne dôveruje a z budúcnosti nemá strach.

Tibeťania však majú obavy, že Čína využije záležitosť súvisiacu s nástupníctvom po dalajlámovi na to, aby vyvolala rozkol v tibetskom budhizme, a to tak, že po smrti súčasného dalajlámu vymenuje jeho nástupcu, pričom exilová tibetská vláda vyberie iného.

K tejto situácii došlo aj v roku 1995, keď čínska vláda po smrti desiateho pančenlámu - druhého najvyššieho predstaviteľa tibetského budhizmu - odmietla uznať jeho nástupcu vybratého mníchmi a schváleného dalajlámom. Tohto chlapca izolovala do domáceho väzenia a za pančenlámu dosadila vlastného kandidáta, ktorého však mnohí Tibeťania považujú za nepravého.

Karmapaláma je po súčasnom dalajlámovi druhým najprominentnejším lámom, ktorému sa podarilo ujsť z Tibetu po roku 1950, odkedy je pod čínskou správou. Napriek dramatickému úteku cez Himaláje, ktorý sa odohral v roku 2000, karmapalámu uznáva aj Čína ako 17. reinkarnáciu jeho duchovnému predchodcu.

Samotného dalajlámu považuje Čína za nebezpečného separatistu a obviňuje ho, že podnecuje aj samovraždy upálením, ku ktorým sa uchyľujú budhistickí mnísi i radoví veriaci, snažiaci sa tak upozorniť na útlak tibetského ľudu zo strany Číny.