Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 3. máj 2024Meniny má Galina
< sekcia Zahraničie

V USA je športovo-reklamný sviatok, reklamy sú aj proti Trumpovi

Fanúšik tímu Atlanta Falcons Xavier Jackson sedí pred TV obrazovkou v podniku v Alante. Foto: TASR AP

Prisťahovalci sú fajn, ženy sú rovnocenné mužom a na životnom prostredí záleží. Aj tieto posolstvá odzneli v nedeľu počas finále ligy amerického futbalu.

Washington 6. februára (TASR) – Prisťahovalci sú fajn, ženy sú rovnocenné mužom a na životnom prostredí záleží. Aj tieto posolstvá odzneli v nedeľu večer miestneho času počas finále ligy amerického futbalu.

Finále známe ako Super Bowl je už desaťročia nielen sviatkom futbalovým, keďže americký futbal je v USA najobľúbenejším športom, ale aj sviatkom reklamy. Firmy využívajú toto obľúbené a vysoko sledované podujatie na svoju propagáciu.

A hoci za vysielací čas 30-sekundových reklamných šotov platia až päť miliónov dolárov a ďalšie milióny za výrobu spotu, často sa vzdajú priamej propagácie svojich produktov v prospech propagácie nejakej myšlienky či politiky. Tento rok veľmi nápadne kritizujú prezidenta Donalda Trumpa a jeho politiku.

"Nevyzeráš, ako by si bol odtiaľto," odznie na začiatku reklamného spotu najväčšieho výrobcu piva v USA. Nasledujú zábery na útrapy, ktoré musel prekonať mladý nemecký prisťahovalec Adolphus Bush, ktorý si prišiel do Spojených štátov splniť sen – vyrábať pivo.

V časoch, keď prišiel, neboli Američania voči prisťahovalcom práve najpriateľskejší. Novoprišelcov sa báli a nedôverovali im. "Choď späť domov," kričia v reklame na Busha ľudia na uliciach. Mladý imigrant sa však nevzdal a dnes majú vďaka nemu Američania svoje najobľúbenejšie pivo.

Reklama pôsobí veľmi silno a emocionálne v časoch, keď sa prezident Donald Trump postavil proti prisťahovalcom a mnohí Američania po celej krajine proti tomu protestujú.

Donald Trump tiež nie je zástancom environmentálnej politiky. Ázijský výrobca áut si pre Super Bowl pripravil reklamu propagujúcu práve ochranu životného prostredia. Reklama je veľmi vtipná, no zároveň nesie silné posolstvo.

Do svedomia a sŕdc vstupuje aj reklama európskeho producenta áut, ktorý venoval celý svoj šot obrane práv žien. Donald Trump zatiaľ veľa rešpektu voči ženám neukázal a hneď po jeho inaugurácii sa vo Washingtone konala obrovská demonštrácia za práva žien.

"Tak ako televízne šou, reklamy hýbu divákmi a môžu nám povedať veľa o tom, aké hodnoty nás inšpirujú a aké znepokojujú. Stavím sa, že Anheuser-Bush nikdy neočakával, že inšpiratívny príbeh o imigračných problémoch svojho zakladateľa Adolphusa Busha niekedy použije na rypnutie si do prezidenta Donalda Trumpa," zaznelo v americkej rozhlasovej stanici NPR.

Finále Super Bowl a tým aj posolstvá reklám každoročne sledujú milióny ľudí na celom svete. Vlani si tento športovo-marketingový sviatok pozrelo 115 miliónov divákov.