Presun výroby však napreduje len pomaly. Za prvých sedem mesiacov minulého roka bolo v Číne stále vyrobených 79 % hračiek pre trhy v USA a v Európe.
Autor TASR
Peking 20. januára (TASR) - Výrobcovia hračiek v Číne zápasia s rastúcimi nákladmi. Mnohí sa preto snažia presunúť výrobu do lacnejších centier v iných krajinách. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.
Pred šiestimi rokmi oslovil monopolný výrobca Hasbro indického dodávateľa tovaru dlhodobej spotreby Aequs, aby uzavrel subdodávku. A v súčasnosti už Aequs vyrába desiatky druhov hračiek pre Hasbro a ďalších v dvoch závodoch v Indii.
Zahraničné firmy pripúšťajú, že India a iné ázijské krajiny sa nemôžu rovnať Číne, pokiaľ ide o efektivitu a infraštruktúru. Ale ukázalo sa tiež, že riziká spojené s výrobou v Číne sú väčšie ako inde.
India nemá prístavné zariadenia ako Čína, ktorá na tom 30 rokov pracovala. Počas pandémie ochorenia COVID-19 však mali čínske prístavy a továrne vážne problémy s vývozom v dôsledku mimoriadne prísnych obmedzení. Boli pravidelne zatvárané, takže zásielky viazli, čo podčiarklo ťažkosti spojené s výrobou v Číne. A keď sa k tomu pridali rastúce náklady na prácu, mnohí výrobcovia začali zvažovať geografickú diverzifikáciu produkcie.
Správa spoločnosti Rhodium Group vlani v septembri odhalila, že celkové ohlásené investície na zelenej lúke v USA a Európe v rokoch 2021 až 2022 vzrástli o 400 % alebo 65 miliárd USD (59,77 miliardy eur), zatiaľ čo investície v Číne klesli v roku 2022 na menej ako 20 miliárd USD z maxima 120 miliárd USD v roku 2018. Časť tohto presmerovaného kapitálu čerpali tiež Mexiko, Vietnam a Malajzia.
Presun výroby však napreduje len pomaly. Za prvých sedem mesiacov minulého roka bolo v Číne stále vyrobených 79 % hračiek pre trhy v USA a v Európe, oproti 82 % v roku 2019, podľa údajov S&P Global Market Intelligence.
A dovoz odevov z Číny do USA a Európy sa vlani do 31. júla znížil na 30 % z 35 % v roku 2019. Najviac z toho ťažili India a Mexiko.
Presun výroby hračiek je komplikovanejší ako pri iných produktoch. Dôvodom je jednak to, že že sú vysoko sezónne, takže výrobca ich musí po väčšinu roka držať na sklade, a tiež bezpečnosť a dodržiavanie noriem.
Spoločnosť Hasbro začala svoju nadmernú závislosť od Číny riešiť ako prevádzkové riziko v roku 2018, zatiaľ čo Mattel sa údajne sťahuje z Číny od roku 2007, keď musel stiahnuť z trhu milióny hračiek znečistených olovenou farbou. Pandémia ich snahy o diverzifikáciu ešte zvýšila.
Rast miezd v Číne sa premieta do zdražovania hračiek. A hrozí, že ich ceny budú ďalej stúpať, ak výrobcovia nedokážu znížiť náklady presunom do lacnejších výrobných centier.
Pred šiestimi rokmi oslovil monopolný výrobca Hasbro indického dodávateľa tovaru dlhodobej spotreby Aequs, aby uzavrel subdodávku. A v súčasnosti už Aequs vyrába desiatky druhov hračiek pre Hasbro a ďalších v dvoch závodoch v Indii.
Zahraničné firmy pripúšťajú, že India a iné ázijské krajiny sa nemôžu rovnať Číne, pokiaľ ide o efektivitu a infraštruktúru. Ale ukázalo sa tiež, že riziká spojené s výrobou v Číne sú väčšie ako inde.
India nemá prístavné zariadenia ako Čína, ktorá na tom 30 rokov pracovala. Počas pandémie ochorenia COVID-19 však mali čínske prístavy a továrne vážne problémy s vývozom v dôsledku mimoriadne prísnych obmedzení. Boli pravidelne zatvárané, takže zásielky viazli, čo podčiarklo ťažkosti spojené s výrobou v Číne. A keď sa k tomu pridali rastúce náklady na prácu, mnohí výrobcovia začali zvažovať geografickú diverzifikáciu produkcie.
Správa spoločnosti Rhodium Group vlani v septembri odhalila, že celkové ohlásené investície na zelenej lúke v USA a Európe v rokoch 2021 až 2022 vzrástli o 400 % alebo 65 miliárd USD (59,77 miliardy eur), zatiaľ čo investície v Číne klesli v roku 2022 na menej ako 20 miliárd USD z maxima 120 miliárd USD v roku 2018. Časť tohto presmerovaného kapitálu čerpali tiež Mexiko, Vietnam a Malajzia.
Presun výroby však napreduje len pomaly. Za prvých sedem mesiacov minulého roka bolo v Číne stále vyrobených 79 % hračiek pre trhy v USA a v Európe, oproti 82 % v roku 2019, podľa údajov S&P Global Market Intelligence.
A dovoz odevov z Číny do USA a Európy sa vlani do 31. júla znížil na 30 % z 35 % v roku 2019. Najviac z toho ťažili India a Mexiko.
Presun výroby hračiek je komplikovanejší ako pri iných produktoch. Dôvodom je jednak to, že že sú vysoko sezónne, takže výrobca ich musí po väčšinu roka držať na sklade, a tiež bezpečnosť a dodržiavanie noriem.
Spoločnosť Hasbro začala svoju nadmernú závislosť od Číny riešiť ako prevádzkové riziko v roku 2018, zatiaľ čo Mattel sa údajne sťahuje z Číny od roku 2007, keď musel stiahnuť z trhu milióny hračiek znečistených olovenou farbou. Pandémia ich snahy o diverzifikáciu ešte zvýšila.
Rast miezd v Číne sa premieta do zdražovania hračiek. A hrozí, že ich ceny budú ďalej stúpať, ak výrobcovia nedokážu znížiť náklady presunom do lacnejších výrobných centier.