Slávny Američan, ktorý dal meno slávnym športovým vozidlám Shelby Cobra, zomrel vo štvrtok veku 89 rokov v Dallase.
Autor TASR
New York 12. mája (TARS) - Americký automobilový konštruktér a pretekár Carroll Shelby, ktorý dal meno slávnym športovým vozidlám Shelby Cobra, zomrel vo štvrtok veku 89 rokov v Dallase.
Ako športový jazdec sa stal známym v 50. rokoch minulého storočia, keď vyhral desiatky súťaží. Medzi nimi boli aj 24-hodinové vytrvalostné preteky Le Mans vo Francúzsku, v ktorých roku 1959 zvíťazil so svojim kolegom Rayom Salvadorim.
Potom, ako mu lekári zistili srdcové problémy, obrátil svoju pozornosť na projektovanie vysoko výkonných dvojdverových automobilov, uviedla stanica BBC.
V roku 1962 Shelby testoval "roadster" AC 260, auto bez strechy s motorom Ford engine, ktoré získalo názov Shelby Cobra. Pri svojom predvedení na autosalóne v New Yorku išlo o dovtedy najrýchlejší sériovo vyrábaný model.
Ford neskôr požiadal Shelbyho o vývoj vysokovýkonnej verzie Mustangu. Shelby spoluprácu s Fordom ukončil v roku 1970 a ďalej pracoval pre automobilky Chrysler a General Motors, k Fordu sa vrátil v roku 2001.
V roku 2007 predali na aukcii jeho bývalý osobný športiak Cobra 427 Super Snake s výkonom až 800 koní, vyrobený v roku 1966. Zaplatená suma 5,5 milióna dolárov (4,2 milióna eur) bola rekordnou za americké vozidlo.
Shelby mal dlhotrvajúce zdravotné problémy, v roku 1990 sa podrobil transplantácii srdca a v roku 1996 obličky. Jeho firma Carroll Shelby International oznámila, že zomrel v nemocnici v texaskom Dallase.
Ako športový jazdec sa stal známym v 50. rokoch minulého storočia, keď vyhral desiatky súťaží. Medzi nimi boli aj 24-hodinové vytrvalostné preteky Le Mans vo Francúzsku, v ktorých roku 1959 zvíťazil so svojim kolegom Rayom Salvadorim.
Potom, ako mu lekári zistili srdcové problémy, obrátil svoju pozornosť na projektovanie vysoko výkonných dvojdverových automobilov, uviedla stanica BBC.
V roku 1962 Shelby testoval "roadster" AC 260, auto bez strechy s motorom Ford engine, ktoré získalo názov Shelby Cobra. Pri svojom predvedení na autosalóne v New Yorku išlo o dovtedy najrýchlejší sériovo vyrábaný model.
Ford neskôr požiadal Shelbyho o vývoj vysokovýkonnej verzie Mustangu. Shelby spoluprácu s Fordom ukončil v roku 1970 a ďalej pracoval pre automobilky Chrysler a General Motors, k Fordu sa vrátil v roku 2001.
V roku 2007 predali na aukcii jeho bývalý osobný športiak Cobra 427 Super Snake s výkonom až 800 koní, vyrobený v roku 1966. Zaplatená suma 5,5 milióna dolárov (4,2 milióna eur) bola rekordnou za americké vozidlo.
Shelby mal dlhotrvajúce zdravotné problémy, v roku 1990 sa podrobil transplantácii srdca a v roku 1996 obličky. Jeho firma Carroll Shelby International oznámila, že zomrel v nemocnici v texaskom Dallase.