Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Banskobystrický kraj

V Rooseveltovej nemocnici si pacienti môžu vybrať lekára, platí sa to

Ilustračné foto Foto: TASR

Výška poplatku za výber operatéra by sa mala v závislosti od náročnosti výkonu pohybovať od 100 do 200 eur

Banská Bystrica 10. júna (TASR) – Rooseveltova nemocnica v Banskej Bystrici sa posúva vo svojej snahe byť otvorenou a transparentnou nemocnicou. Novinkou je zavedenie plošného výberu operatéra a prijatie Etického kódexu zamestnanca. TASR o tom dnes informovala hovorkyňa zariadenia Ružena Maťašeje. Banskobystrická nemocnica ako prvá spomedzi všetkých v zriaďovateľskej pôsobnosti ministerstva zdravotníctva vstúpila v apríli tohto roka do pilotného projektu Otvorená nemocnica.

Ako uviedla Maťašeje, službu výber lekára - operatéra má nemocnica zavedenú už nejaký čas. K zmene však odteraz dochádza v tom, že pri objednávaní si termínu na operáciu bude pacient povinný svojím podpisom vyjadriť, či využije spoplatnený výber, alebo nie. Jeho vyjadrenie bude zaznamenané v zdravotnej dokumentácii. Cieľom je zvýšiť ochranu pacienta a dať mu možnosť výberu. Nemocnica tak reaguje na intenzívnu spoločenskú diskusiu týkajúcu sa prijímania nelegálnych platieb lekármi.

"Veríme, že tento krok prispeje k zvýšeniu transparentnosti v našom zdravotníckom zariadení. Samozrejme, pacientom ponúkame len možnosť, ak službu nevyužijú, bude im v každom prípade poskytnutá plnohodnotná zdravotná starostlivosť tak, že operatéra bez nároku na úhradu pridelí prednosta kliniky, respektíve primár oddelenia," konštatovala riaditeľka Rooseveltovej nemocnice Miriam Lapuníková.

Výška poplatku za výber lekára – operatéra by sa mala v závislosti od náročnosti výkonu pohybovať od 100 do 200 eur. Cenu a postup pri výbere upravuje interná smernica. Z vybraného poplatku 60 percent pôjde operatérovi a zvyšných 40 percent nemocnica použije na skvalitnenie poskytovania zdravotnej starostlivosti, najmä na danom oddelení.

"S plošným zavedením nadštandardnej služby vyjadrila súhlas takmer polovica z 240 pacientov oslovených v internom prieskume. Spomínaný postup je už zavedený na urologickej klinike a postupne bude aj na ostatných chirurgických klinikách i oddeleniach," dodala Maťašeje.

Podľa nej nemocnica dokazuje vážnosť svojich snáh o otvorenosť a transparentnosť aj prijatím Etického kódexu zamestnanca.

"Súčasná doba je veľmi rýchla. Zdravotnícki pracovníci sú pod čoraz väčším tlakom. Môže sa pritom stať, že aj oni pri vzájomnom kontakte opomenú pravidlá, ktoré by mali byť pri komunikácii s pacientom či kolegami samozrejmosťou," priblížila jeden z dôvodov prijatia kódexu Lapuníková. Ten upravuje všeobecne uznávané princípy spolupráce, vzájomného rešpektu, správania sa a konania zamestnancov Rooseveltovej nemocnice voči pacientom, ich príbuzným, spolupracovníkom, verejnosti a všetkým partnerom.