Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Banskobystrický kraj

Poslanci rozhodli, B. Bystrica pôjde do kúpy dopravnej časti stanice

Na snímke autobusová stanica v Banskej Bystrici pred plánovanou rekonštrukciou. Banská Bystrica, 8. jún 2015. Foto: TASR/Branislav Račko

Banská Bystrica bude mať po 30 rokoch kontrolu nad strategickým miestom, akým je autobusová stanica, a tým pádom určovať i pravidlá.

Banská Bystrica 8. decembra (TASR) – Po dobudovaní novej autobusovej stanice bude mesto vlastniť jej dopravnú časť, prevádzkovať ju a zabezpečovať verejnú dopravu. Rozhodli o tom dnes banskobystrickí mestskí poslanci na mimoriadnom zasadnutí, keď väčšinou hlasov schválili vstup mesta do projektu výstavby novej autobusovej stanice Terminal Shopping Center Banská Bystrica. S ukončením jej výstavby sa počíta na jar 2017.

Mestské zastupiteľstvo (MsZ) zároveň schválilo zmluvu o budúcej kúpnej zmluve a na ňu nadväzujúcu kúpnu zmluvu medzi budúcim kupujúcim, ktorým je mesto, a budúcim predávajúcim, investorom PRIMUM, s. r. o. Navrhovaná cena je 3,2 milióna eur bez DPH, na čo si mesto plánuje zobrať úver.

Diskusia poslancov k jedinému dnešnému bodu programu trvala asi dve hodiny. Poslanci v nej vyjadrili obavy z kupovania ešte neexistujúceho objektu, tiež ich "straší úver na 30 rokov" a podľa niektorých mesto ich podobne ako v prípadoch zlučovania mestských podnikov či zrušenia útvaru hlavného architekta tlačí do rozhodnutia vo veľmi krátkom čase.

Ako v diskusii uviedol poslanec Martin Klus, mesto vstupuje do novej etapy zadlžovania. Podľa neho nad 3,8-miliónovým novým dlhom (suma aj s DPH) visí niekoľko otáznikov. Upozornil na absenciu komplexnejšej diskusie a nielen s odbornou verejnosťou, ale aj so samotným investorom.

"Prečo mesto nezvažuje vstup do celého projektu, a teda aj do komerčnej časti, ale len do oblasti, ktorej návratnosť môže byť pochybná? Prečo je potrebné vstúpiť do projektu už v tejto fáze a nepočkať na dokončenie celej investície? Vstup by bol následne realizovaný podľa jej skutočnej výšky, ako aj situácie na trhu," upozornil Klus, ktorý hlasoval proti.

Ani poslanci MsZ z klubu Banskobystrická alternatíva (BBA) nepodporili predložený zámer odkúpenia dopravnej časti autobusovej stanice po jej dobudovaní a skolaudovaní. Obávajú sa negatívneho ekonomického dosahu na hospodárenie samosprávy.

"Pokiaľ je záujem súkromných subjektov o prevádzku stanice, nerozumieme, prečo sa má mesto úverovo zaťažovať sumou 3,8 milióna eur. Tieto financie vieme využiť v iných investičných projektoch, ktoré dlhé roky ostávajú na pleciach samosprávy," reagoval poslanec Matej Bučko.

"Výnosnosť" budúceho projektu spochybnil aj poslanec Pavol Katreniak. "V budúcnosti sa môžu výnosy znižovať aj vzhľadom k rastu podielu automobilovej dopravy, zvyšujúcemu sa štandardu vlakovej dopravy, alebo že dopravca bude riešiť prestojové státie autobusov inde ako v Banskej Bystrici. Existuje nejaká prognóza, aký bude vývoj dopravy na Slovensku, povedzme, o desať rokov?" pýtal sa Katreniak.

BBA vidí riziko aj v tom, že mesto sa odsúhlasením tohto zámeru zaviazalo pod hrozbou pokuty vo výške 100.000 eur, že v budúcnosti odkúpi dopravnú časť autobusovej stanice. Rovnako v nastavení úverovej zmluvy, ktorej detaily nie sú momentálne predmetom rokovania.

Spokojnosť po rokovaní MsZ neskrýval primátor Ján Nosko. Banská Bystrica bude mať po 30 rokoch kontrolu nad strategickým miestom, akým je autobusová stanica, a tým pádom určovať i pravidlá.

Podľa Noska investor prejavil ochotu ísť do takého modelu spolupráce a na rozdiel od rôznych dopravných spoločností, ktoré sa snažili prenajať si dopravnú časť budúcej stanice, mesto je pre investora strategický partner.

"Ako predkladateľ materiálu som spokojný. Otvorili sa tu rôzne témy a pohľady na vstup do tejto investície. Som presvedčený, že sme získali dostatočné množstvo informácií, aby sme tento materiál predložili. Má to ekonomiku, boli predložené konzervatívne odhady, čísla. Pokiaľ my budeme vlastniť dopravnú časť, môžeme vyrokovať ešte aj lepšie podmienky. Ja mám v tejto chvíli čisté svedomie. Nikto nevie, čo bude o 10–15 rokov, ale ak sa budeme na rozvoj mesta pozerať takouto optikou, nikdy sa nepustíme do nejakého väčšieho projektu. Mesto sa musí rozvíjať," dodal Nosko po rokovaní MsZ.

Ako tiež zdôraznil, finančná kondícia mesta je na dobrej úrovni a dáva garanciu, že k zadlžovaniu samosprávy nedôjde. Je presvedčený, že aj s vtiahnutím mestskej hromadnej dopravy sa autobusovú stanicu podarí premeniť na kultivovaný dopravný uzol v meste pod Urpínom.