Quantcast
< sekcia Bratislava

Bratislavský rezidenčný trh prešiel za 10 rokov veľkými zmenami

Pohľad na hlavné mesto SR, Bratislavu z vyhliadkovej plošiny kaviarne UFO na Moste SNP nad európskym veľtokom, riekou Dunaj v Bratislave. Na snímke pohľad na bratislavské Staré mesto, Dóm svätého Martina (uprostred), Rázusovo nábrežie (dole), v strede zdola hore cestná estakáda z Mosta SNP, Rybné námestie a Staromestská ulica. Foto: TASR - Štefan Puškáš

Počas uplynulých 10 rokov prešiel trh s rezidenčnými nehnuteľnosťami v Bratislave výraznými zmenami na strane ponuky, dopytu aj cien.

Bratislava 25. januára (TASR) – Počas uplynulých 10 rokov prešiel trh s rezidenčnými nehnuteľnosťami v Bratislave výraznými zmenami na strane ponuky, dopytu aj cien. Pred krízou bol totiž záujem o nové bývanie taký silný, že si developér klientov vyberal doslova z poradovníkov. Po kríze sa karta obrátila a začal sa boj o každého zákazníka. Vyplýva to z analýzy realitnej kancelárie Lexxus.

Roky 2000 až 2008 sa niesli v znamení rastu cien, ktorý odštartovalo hromadné odkupovanie družstevných, panelákových bytov. "Rýchlo rástla ponuka, na trh vstupovali zahraniční developéri, začínali sa stavať veľké projekty a projekty patriace do luxusného segmentu. Byty sa bez problémov predávali z papiera a takmer 30 % zo všetkých obchodov tvorili investičné nákupy," priblížil analytik Lexxus Michal Zajíček.

V roku 2008 zasiahla realitný trh kríza na svetových finančných trhoch. V dôsledku viditeľného poklesu dopytu sa viaceré plánované projekty zastavili, odložili alebo rozdelili na menšie etapy. Nové developérske projekty sa pre nestabilný trh vôbec nestavali.

Cena bola najdôležitejším kritériom v rokoch 2009 až 2011. Nové projekty zväčša ponúkali menší počet bytov a zmenšovali sa aj ich výmery. Projektovali sa najmä jedno-, dvoj- a trojizbové byty, pred krízou obľúbené veľkometrážne štvor- alebo päťizbové byty sa v projektoch skoro vôbec neriešili. Byty sa kupovali pre zabezpečenie potreby bývania, na investovanie podľa analytika neboli peniaze.

Po roku 2010 sa začal na trhu objavovať nový produkt – štartovacie byty v prestavbách a rekonštrukciách pôvodných objektov s ubytovacou alebo administratívnou funkciou. Spustili lavínu predaja cenovo dostupných, prevažne malých jedno- a dvojizbových bytov alebo garsónok. "Nevýhodou bolo, že sa často nachádzali v okrajových polohách mesta, teda zväčša bez vybavenosti a s horšou dostupnosťou," dodal Zajíček.

Od roku 2012 začal dopyt po nových projektoch opäť rásť. V ponuke sa objavovali kvalitnejšie stavby a rozumnejšie dispozičné riešenia. Dopyt podporovali aj voľnejšie podmienky financovania a pokles úrokových sadzieb. Na trh pribúdali nové projekty, takže kupujúci si mal podľa Zajíčka z čoho vyberať.

V rokoch 2013 až 2014 prišlo na trh veľké množstvo bytov v strednom a nižšom strednom segmente. Rozrástla sa ponuka štartovacích bytov v atraktívnych lokalitách. V ponuke nových projektov naďalej dominovali dvojizbové a trojizbové byty. Analytik poukázal na novú cenovú stratégiu developérov, v rámci ktorej sa byty na začiatku predávajú za nižšie ceny a po predaji určitého počtu alebo uplynutí určeného času sa zvyšujú na vopred deklarovanú úroveň.