Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 20. apríl 2024Meniny má Marcel
< sekcia Bratislava

Budúci rok chcú začať opravovať električkovú trať z Dúbravky po tunel

Na archívnej snímke z 10. novembra 2014 stav električkovej trate v bratislavskej Dúbravke. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Práce by sa mali skončiť až v roku 2018 a mesto odhaduje, že náklady na obnovu trate sa vyšplhajú na vyše 60 miliónov eur.

Bratislava 6. mája (TASR) – V modernizácii električkových tratí v hlavnom meste sa bude pokračovať. Budúci rok bratislavský magistrát plánuje začať s opravou trate z Dúbravky po tunel pod hradom. Práce by sa mali skončiť až v roku 2018 a mesto odhaduje, že náklady na obnovu trate sa vyšplhajú na vyše 60 miliónov eur. Zámer už mesto predložilo na posudzovanie vplyvov na životné prostredie.

Modernizovať sa má asi 6,8-kilometrový úsek Dúbravsko – Karloveskej radiály od tunela pod hradom po križovatku ulíc M. SCH. Trnavského a Hanulova v Dúbravke. Od tejto časti po jej koniec na ulici Pri kríži sa trať modernizovala vlani.

"Požiadavka modernizácie električkovej trate vychádza predovšetkým z jej technicky zastaraného a v súčasnosti už nevyhovujúceho stavu," uvádza mesto v zámere. Kompletne vymeniť sa tak má električkový zvršok aj spodok spolu s odvodnením.

Vynoviť sa majú aj nástupiská. Podľa zámeru budú mať osvetlené prístrešky, elektronický informačný systém a bezbariérový prístup. V úseku je pritom 13 električkových zastávok. "Vybrané, dopravne významné, prestupové uzly medzi jednotlivými druhmi dopravy budú riešené ako integrované združené zastávky," uvádza sa v zámere. Aj podchody majú byť podľa zámeru "modernizáciou dotknuté".

Obratisko v Karlovej Vsi sa má prebudovať tak, aby doň mohli električky vojsť aj zo smeru od Dúbravky. Každé priecestie, aj také doteraz neriadené, má byť zase vybavené svetelnou signalizáciou. Mesto to chce urobiť, aby jednak zvýšilo bezpečnosť, ale aj zabezpečilo preferenciu električkovej dopravy.

Niektoré priecestia možno mesto zruší tiež, ak budú v blízkosti iné. "Zrušenie priecestí vyvolá mierne negatívny vplyv na individuálnu automobilovú dopravu v území, nakoľko sa predĺžia jazdné vzdialenosti pre vodičov využívajúcich otočenie v priecestiach," pripúšťa mesto v zámere. Podotýka však, že sa naopak zvýši rýchlosť električiek aj bezpečnosť na trati, keďže bodov, kde môžu nastať kolízie, bude menej.

Mesto v zámere tvrdí, že modernizáciou chce zvýšiť traťovú rýchlosť, únosnosť koľajového spodku, bezpečnosť prevádzky i cestujúcich či znížiť hluk a vibrácie, ktoré táto doprava spôsobuje. "Modernizácia zahŕňa aj vybudovanie nového trakčného vedenia, čo možno považovať za jeden z prínosov pri samotnom estetickom vzhľade dopravnej infraštruktúry v lokalite," uvádza sa v zámere.

Celkové investičné náklady na projekt sa odhadujú na 60,06 milióna eur bez DPH. Hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová tvrdí, že mesto to bude financovať pomocou eurofondov. "Ide o klasické financovanie modernizácie tratí z EÚ – 5 percent platí mesto, 10 percent štát, 85 percent EÚ," uviedla.