Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Bratislava

Hendikepovaní v MHD dostanú 90-percentnú zľavu na električenku

Ilustračná snímka Foto: TASR/Pavol Remiáš.

Takýto kompromis dnes schválili bratislavskí mestskí poslanci. Hendikepovaným totiž od novembra hrozilo, že namiesto cestovania zadarmo budú musieť platiť polovicu z ceny lístka.

Bratislava 24. septembra (TASR) – Zdravotne ťažko postihnutí už nebudú ako dosiaľ cestovať v bratislavskej mestskej hromadnej (MHD) doprave bezplatne, dostanú však výraznú zľavu a z ceny električenky si zaplatia len 10 percent. Takýto kompromis dnes schválili bratislavskí mestskí poslanci. Hendikepovaným totiž od novembra hrozilo, že namiesto cestovania zadarmo budú musieť platiť polovicu z ceny lístka. Pri jednorazových lístkoch však polovičná cena ostáva.

"Držiteľom preukazov ŤZP/ŤZP-S s trvalým pobytom v Bratislave bude pri kúpe predplatného cestovného lístka poskytnutá dodatočná "extra" zľava vo výške 80 percent," uvádza sa v návrhu riešenia, ktorý dnes poslancom predložilo vedenie magistrátu. Keďže hendikepovaní mali od jesene cestovať s 50-percentnou zľavou, s dnes schválenou ďalšou extra zľavou nakoniec ušetria až 90 percent nákladov. Za mesačnú električenku tak napríklad zaplatia 2,69 eura, za tú ročnú 26,42 eura.

S rovnakou 90-percentnou zľavou budú cestovať aj držitelia diamantovej Janského plakety a účastníci protifašistického a protikomunistického odboja. Bezplatné cestovanie vzali poslanci hendikepovaným v júni, keď schvaľovali spustenie tretej etapy integrovaného dopravného systému na území kraja. Na to bolo totiž naviazané i zavedenie polovičnej ceny lístka pre hendikepovaných. Po kritike tak mesto začalo rokovať a dnes prišlo s návrhom, ako dosah na túto skupinu ľudí zmierniť.

Najprv sa znova uvažovalo aj nad 100-percentnou zľavou. "Pri takto stanovenej výške je veľká pravdepodobnosť, že predplatený cestovný lístok so zľavou si vybavia aj také osoby, ktoré verejnú dopravu nevyužijú vôbec alebo len v minimálnej miere," tvrdí mesto s tým, že refundovať predajcom by však muselo aj cestovné lístky za takýchto ľudí. "Ak za lístok bude nutné zaplatiť, hoci len symbolickú sumu, je pravdepodobnosť, že si ho vybavia len osoby, ktoré verejnú dopravu využívajú."

Za 90-percentú zľavu bude mesto musieť refundovať predajcom cestovných lístkov 1,8 milióna ročne. Taká suma samospráve vychádza, ak si 17.045 držiteľov preukazu ŤZP/ŤZP-S – Bratislavčanov – kúpi ročnú električenku. Mesto však už odhaduje, že 25 percent hendikepovaných nebude MHD cestovať, lebo pre mieru postihnutia je to pre nich komplikované.

Držiteľov diamantovej Jánskeho plakety v súčasnosti evidujú 205 a mesto tak v tomto prípade bude musieť zase refundovať sumu 48.000 eur ročne.

Po približne pol roku mesto plánuje počet predaných lístkov vyhodnotiť. "Na základe toho môže prísť ku korekcii predpokladaných dosahov a k prípadnému prehodnoteniu výšky extra zľavy alebo rozsahu oprávnených poberateľov," uvádza mesto. V súčasnosti, pri cestovaní hendikepovaných zadarmo, sa refundácia šplhá na 4,5 milióna eur.

Extra zľavu mesto hendikepovaným poskytne obdobným mechanizmom, ako je to dnes pri Bratislavskej mestskej karte, s tým rozdielom, že predplatené cestovné lístky budú vydávané na bezkontaktné čipové karty akceptované dopravcami.

Asociácia na ochranu práv pacientov SR (AOPP) vníma zrušenie bezplatného cestovania ako krok späť, čo sa týka sociálnej pomoci pre ŤZP. "Mestská hromadná doprava je pre ľudí s ťažkým zdravotným postihnutím veľmi dôležitá, priam až nevyhnutná," vysvetľuje prezidentka AOPP Katarína Kafková s tým, že život týchto ľudí nie je ľahký a niektoré choroby im sťažujú až znemožňujú chôdzu, a to aj na krátke vzdialenosti.

Na jednej strane asociácia víta 90-percentnú zľavu, na strane druhej však tvrdí, že aj 26 eur ročne navyše je veľa pre ľudí, ktorí často žijú z necelých 200 eur mesačne. "Zrušenie zliav predstavuje neprimeranú finančnú záťaž a skomplikovanie už teraz ťažkej životnej situácie tejto skupiny spoluobčanov," dodáva Kafková. AOPP verí, že keď sa bude o šesť mesiacov systém prehodnocovať, primátor a poslanci prizvú na rokovania aj pacientske organizácie či ďalšie občianske združenia, aby sa spolu pokúsili nájsť riešenie a bezplatné cestovanie pre túto skupinu obyvateľov.

Bratislava je dnes posledným mestom na Slovensku s bezplatnou prepravou pre hendikepovaných. Ostatné mestá zaviedli diferenciáciu a spoplatnenie podľa rôznych kritérií – miery postihnutia, výšky príjmu či trvalého bydliska.