Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 18. apríl 2024Meniny má Valér
< sekcia Bratislava

V Bratislave je výstava diel Karola Barona zo zakázaného normalizačnéh

Ilustračné foto. Foto: Teraz.sk/JD

Ako čerstvý absolvent umeleckého štúdia mal v roku 1970 výstavu v Divadle na Korze a zažíval vrcholné obdobie tvorby.

Bratislava 24. marca (TASR) – Výber z uzavretej tvorby slovenského výtvarníka Karola Barona je v bratislavskej galérii Roman Fecik Gallery.

"Autor nemal v Bratislave dlhšie obdobie výstavu. Ako čerstvý absolvent umeleckého štúdia mal v roku 1970 výstavu v Divadle na Korze a zažíval vrcholné obdobie tvorby. Často vystavoval v rôznych mestách a stal sa členom Československej surrealistickej skupiny. S nástupom normalizácie sa dostal na okraj záujmu oficiálnej umeleckej scény a tieto pastely zo 70. rokov sú zo zakázaného obdobia, keď nesmel vystavovať. S jeho umením sme sa stretávali až po roku 1989," uviedla na pondelkovej (23.3.) vernisáži výstavy jej kurátorka Simona Bérešová.

Podľa jej slov Karol Baron ostal verný svojmu pôvodnému programu, ktorý nadväzoval na predvojnový surrealizmus a bol jediným autorom u nás, ktorý sa počas celej tvorby hlásil k tomuto hnutiu. Bezbrehou imagináciou vytváral nové svety s fantastickými tvormi podľa vzorov z dejín umenia, literatúry, filozofie a histórie. V rôznych cykloch tvoril nevšedné bytosti s grotesknými kombináciami prvkov zo zvieracej, rastlinnej a ľudskej ríše. Potvrdzujú to diela Bizarný svet písmen a Homunkulov, Majálesy, Zázračnosť zátiší, Somnabulovia a cynici extra muros, Nosatci, Reductio ad absurdum, Prirodzené neprirodzenosti a iné. Najnovší je z roku 2000 jediný vystavený kartónový objekt Slovenskí vtáci zo Singapuru.

Karol Baron sa narodil v Levoči (1939). V rokoch 1963–1969 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Peter Matejka a Dezider Milly). Venoval sa kresbe, maľbe, tapisériám a objektom. Spolu s Albertom Marenčinom boli od roku 1970 slovenskí zástupcovia Československej surrealistickej skupiny, patril tiež do českého Spolku výtvarných umelcov Mánes. V prestížnej parížskej súkromnej galérii Les yeux fertiles mal výstavu diel z rokov 1968 až 1991. Zomrel vo francúzskej metropole dva dni po jej otvorení 29. februára 2004, keď podľahol zraneniam po zrážke s autom. Výstava potrvá do 1. mája.