Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 16. apríl 2024Meniny má Dana a Danica
< sekcia Bratislavský kraj

Mesto Bratislava ukazuje na nelegálne bilbordy

Ilustračné foto Foto: TASR/Štefan Puškáš

Mesto ich prelepilo nálepkami.



Bratislava 15. júla (TASR) – Na desiatky bilbordov v Bratislave cez víkend pribudli nelichotivé nálepky. Upozorňujú, že bilbord je nelegálnym reklamným zariadením. Vylepilo ich samotné mesto, chce vraj takto zintenzívniť boj proti vizuálnemu smogu. Ak majitelia bilbordov reklamné pútače do polovice augusta neodstránia, mesto ich začne odstraňovať na náklady majiteľov, povedal pre TASR hovorca Bratislavy Stanislav Ščepán. Mnohé nálepky však už medzitým niekto strhol.

Na červené nálepky s logom hlavného mesta upozornilo občianske združenie Mesto bez reklamy na svojej sociálnej sieti. Ščepán tvrdí, že nálepkami označilo bilbordy v stredových pasoch cestných komunikácií. "Ide o reklamné zariadenia, ktoré sú na mestských pozemkoch a nemajú s mestom nájomné zmluvy," podotkol. Mesto si tak podľa hovorcu plní svoju oznamovaciu povinnosť. "Je na zvážení veľkých firiem, ktoré zadávajú reklamu, či chcú, aby ich spájali s nelegálnymi čiernymi bilbordami," dodal Ščepán.

Bratislava sa už v minulosti dohodla s niektorými reklamnými spoločnosťami, že z pásov medzi dvojprúdovými cestami sa bilbordy odstránia, lebo tam podľa mesta byť nemajú. "Niektoré agentúry na základe rokovaní svoje nelegálne nosiče reklamy odstránili, niektoré požiadavky mesta dodnes ignorujú a dokonca tvrdia, že mesto ani čiernu stavbu nemôže odstrániť," podotkol hovorca.

Postupné odstraňovanie bilbordov zo stredových cestných pásov

Bilbordy stojace na stredových cestných pásoch v Bratislave budú postupne odstraňované. Dohodlo sa na tom dnes mesto s predstaviteľmi spoločnosti Akzent BigBoard, a.s. Spoločnosť iniciovala rokovania po víkendovej akcii mesta, keď na takmer 100 zariadeniach boli nalepené výzvy na odstránenie nosiča vonkajšej reklamy.

Nálepky prioritne umiestnili na tie nosiče, po celom území mesta, ktoré neboli označené v súlade so zákonom, nebola na nich informácia o vlastníkovi, boli poškodené alebo znečistené. Magistrát priznáva, že niektoré z nosičov vonkajšej reklamy boli označené nálepkou chybne, pričom išlo o tie reklamné zariadenia vo vlastníctve spoločnosti, pri ktorých bolo možné vlastníka riadne identifikovať. "Mesto a spoločnosť sa však zhodli na tom, že princíp, keď sa v stredovom zelenom páse nemajú nachádzať reklamné zariadenia, je správny, a preto spoločnosť Akzent BigBoard, a.s., bude postupne nosiče zo stredových pásov odstraňovať," avizoval hovorca mesta Stanislav Ščepán.

Magistrát očakáva, že na výzvu zareagujú aj ostatné spoločnosti a v najbližších dňoch dôjde k dohode, aby bilbordy v blízkej budúcnosti odstraňovali samotné firmy, nie samospráva na úkor výdavkov z verejného rozpočtu. "Ak do 15. augusta vlastníci zariadení nezareagujú, mesto podnikne ďalšie kroky smerujúce k znižovaniu vizuálneho smogu na hlavných bratislavských cestných ťahoch. Samospráva za posledné dva roky po dohode s vlastníkmi odstránila 239 reklamných zariadení a 189 informačných panelov. Najviac, 131 nepovolených reklamných tabúľ, bolo odstránených z okolia križovatiek hlavných cestných ťahov," dodal Ščepán.
Na konanie mesta reagoval šéf najväčšieho klubu v bratislavskom mestskom zastupiteľstve SDKÚ-DS, Most-Híd Ivo Nesrovnal, ktorý bude v novembri kandidovať na primátora. V nálepkách vidí iba neúčinné a neškodné divadlo pred verejnosťou. "V skutočnosti sa totiž primátor nesnaží o odstránenie týchto stavieb, iba predstiera aktivitu," zdôraznil Nesrovnal. Argumentoval pritom nedávnym materiálom, predloženým na rokovanie zastupiteľstva.

Sedem reklamných spoločností, ktoré majú v Bratislave umiestnené svoje bilbordy, malo dostať od magistrátu nové zmluvy na prenájom mestských pozemkov. V minulosti im mesto bilbordy povolilo, ale nájomné zmluvy sa potom nepredĺžili. Tie, ktoré stáli na úrovni križovatiek či v stredných deliacich pásoch ciest, mesto pritom zo zoznamu vylúčilo. Bratislavskí poslanci však prvý raz nájom pre celkovo 405 plôch pod reklamnými nosičmi neschválili, druhýkrát materiál primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD) stiahol.

Mesto tvrdilo, že chce takto získať viac peňazí do rozpočtu. Za prenájom pozemkov pod reklamnými nosičmi dnes ročne dostáva vyše 215.000 eur, po započítaní predložených nájomných zmlúv by sa suma vyšplhala na takmer 590.000 eur. Mesto tiež spoločnostiam nechcelo prenajať pozemky nastálo, ale len na dva roky. Tvrdilo, že potom plánuje buď vyhlásiť verejnú obchodnú súťaž na nový prenájom, alebo reklamu odstrániť bez toho, aby v lokalite pribudla nová.

V Bratislave je dnes podľa mesta asi 1500 bilbordov, z čoho tretina stojí na mestských pozemkoch. Ďalších 450 sú čierne stavby.