Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Bratislavský kraj

V Petržalke chcú zaviesť vlastné pravidlá parkovania

Ilustračné foto Foto: TASR/Štefan Puškáš

Bratislava je jediným krajským mestom, ktoré ešte stále nemá zavedenú parkovaciu politiku. Petržalskí poslanci dnes schválili vlastné zásady parkovania.

Bratislava 24. júna (TASR) – Najväčšia bratislavská mestská časť Petržalka sa chystá zaviesť vlastné pravidlá parkovania na svojom území. Po tom, čo bratislavskí mestskí poslanci zastavili spustenie celomestskej parkovacej politiky, petržalskí sa rozhodli, že už nebudú ďalej čakať. Dnes schválili vlastné zásady. Prevádzku parkovacej politiky chce samospráva zveriť externej firme.

Petržalčan si podľa schválených zásad bude môcť pre parkovanie svojho auta aj firemného kúpiť rezidentskú kartu, za ktorú by mal na rok zaplatiť 50 eur. Ale to len pri prvom aute, pri každom ďalšom by sa mala suma vyšplhať na 300 eur. Jedna parkovacia karta bude platiť pre jedno vozidlo. "Počet áut na jeden byt pritom neobmedzujeme," vysvetľoval dnes poslancom prednosta miestneho úradu Miroslav Štefánik.

S rezidentskou kartou bude môcť potom Petržalčan bezplatne parkovať v zóne s dopravným obmedzením. "Zo zón bude vyskladaná celá Petržalka, pretože to nemôžeme urobiť plošne. Cenovo rozdielne ale nebudú. Rezident je Petržalčan v rámci celej Petržalky, nie v rámci zón," podotkol prednosta. V zóne má byť státie povolené len na vyznačených parkovacích miestach, vodičov na to upozorní dopravná značka aj vodorovné označenie rezidentských miest na ceste.

Návštevníkom chce však mestská časť v každej lokalite dopravným značením vyčleniť určité množstvo parkovacích miest, kde by parkovaciu kartu nemuseli použiť. Plánuje pre nich vytvoriť aj abonentskú kartu. "Návštevník by tak parkoval v pozícii rezidenta, ale rádovo za viac, teda za 1000 eur a vyššiu cenu," zdôraznil Štefánik. Vyhradené parkovacie miesta na evidenčné číslo, ktoré si dnes platia obyvatelia alebo firmy, chce Petržalka zrušiť. Ostanú zachované len tie, ktoré sú určené pre zdravotne postihnutých.

Prevádzkovateľa, ktorý nové parkovanie v Petržalke zavedie bude aj s mestskou políciou vymáhať pokuty, plánuje samospráva vybrať vo verejnej súťaži. Prevádzkový poriadok však súkromníkovi určí mestská časť. "Nie je v kapacitách mestskej časti, aby naši zamestnanci zabezpečovali prevádzkovanie parkovacieho systému. Ale celý príjem pôjde na účet mestskej časti, potom sa bude vyplácať odmena," zdôraznil prednosta. Z výnosu chce Petržalka prednostne zvyšovať počet parkovacích miest. Štefánik podotýka, že tento rok nová parkovacia politika ešte nebude zavedená do praxe a zásady možno v budúcnosti zmeniť.

Bratislava je jediným krajským mestom, ktoré ešte stále nemá zavedenú parkovaciu politiku. Mesto ju síce roky pripravovalo, má schválené základné pravidlá, avšak bratislavskí poslanci nakoniec, ani na dva pokusy, neodobrili vykonávacie predpisy, teda všeobecne záväzné nariadenie a zmenu štatútu. Toto volebné obdobie už hlava mesta poslancom materiál ani neplánuje predložiť. Ak by mestský parlament neskôr dokumenty schválil, mestská časť sa im vraj prispôsobí. "Nemusíme sa teda obávať, že niečo vytvoríme a potom to budeme celé búrať," dodal prednosta.