Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Ekonomika

Poslanec Á. Érsek napadol verejné obstarávanie kompy na Dunaji

Kompa na Dunaji. Foto: TASR/Pavel Neubauer

Rezort životného prostredia vyjadrenie poslanca vníma len ako politiku a súčasť predvolebnej kampane.


Bratislava 5. novembra (TASR) - Priebeh verejného obstarávania na prevádzkovanie kompy na Dunaji medzi Vojkou a Kyselicou, ale aj efektívne vynakladanie štátnych prostriedkov spochybnil poslanec Národnej rady SR za Most-Híd Árpád Érsek. Ako povedal dnes na tlačovej konferencii v Bratislave v sídle strany, nebol spokojný s odpoveďou ministra životného prostredia Petra Žigu (Smer-SD) ani na jednu z piatich otázok, ktoré mu v rámci interpelácie položil.

"Zaujímalo ma financovanie prevádzky a ako prebehlo verejné obstarávanie novej kompy. Doteraz kompu prevádzkoval Slovenský vodohospodársky podnik (SVP). Získala ju súkromná akciová spoločnosť. Druhý deň po verejnom obstarávaní táto spoločnosť len prevzala všetkých pracovníkov zo starej kompy a posadila ich na novú," povedal Érsek, podľa ktorého spoločnosť nebola personálne pripravená na prevádzku. Za vážnejšie však pokladá, že spoločnosť podľa obchodného registra mala od 31.4.2014 zapísanú činnosť osobná lodná doprava, čo, ako povedal, k prevádzkovaniu kompy nepostačuje. Činnosť, ktorá spoločnosť oprávňovala k prevádzkovaniu kompy, bola v registri podľa poslanca zapísaná až neskôr, 21.7.2015.

"Spoločnosť nebola vylúčená z verejnej súťaže, súťaž vyhrala a kompa začala premávať v novom zložení od 1.7.2015. Neviem sa dopátrať, kto ju postavil a financoval, či štát alebo táto spoločnosť," pýta sa poslanec a túto otázku položil aj ministrovi Žigovi. Ak spoločnosť, tak podľa jeho slov musela dopredu vedieť, že súťaž vyhrá. Poslanec sa domnieva, že verejné obstarávanie neprebehlo tak, ako malo, lebo záujem o prevádzkovanie kompy mal aj doterajší prevádzkovateľ SVP. Ako štátnemu podniku sa mu to v tejto súťaži nepodarilo, skonštatoval Érsek.

Ministra životného prostredia sa pýtal aj na efektivitu vynakladania štátnych prostriedkov, keď z fondov Európskej únie boli postavené tri nové prístaviská v Šamoríne, Hamuliakove a Čunove. Majú byť využívané na integrovanú dopravu do Bratislavy.

"Nebola vypracovaná žiadna štúdia, ako by mala doprava fungovať a jediné parkovisko je v Hamuliakove. Boli postavené tri prístaviská za 3 milióny bez lodí," povedal ďalej Érsek. Overil si u starostov, že obce si založili spoločnosť, ktorá by sa mala uchádzať o prostriedky z eurofondov na lode. "Záhadné je, kto bude tieto lode prevádzkovať. Ak prevádzku dostane súkromník, nemôže byť ziskový," myslí si a preto podľa neho hrozí, že takto bude súkromná spoločnosť dotovaná štátom. "Myšlienka je dobrá, ale nie je doriešená. Bolo asi treba utratiť nejaké peniaze a vybudovali sa tieto tri pontóny," skonštatoval.

Spochybnil tiež protipovodňové hrádze v Gabčíkove, ktoré vystaval SVP. Ide, ako povedal "len o múrik z kameňov v sieti, ktorý nezachytáva vodu a slúži len na to, aby sa rybári a ostatní nemohli dostať cez hrádzu k starému korytu Dunaja". Poslanca zaujímala aj efektivita nasadenia srbskej ťažobnej súpravy v Gabčíkove, kde SVP disponuje obdobnou technikou.

"Pýtal som sa, prečo obstarávanie vyhrala srbská firma, keď rovnakým zariadením disponuje vodohospodársky podnik. Dostal som odpoveď, že boli drahší. Z informácií, ktoré mám, treba povedať, že súťaž bola zmanipulovaná, lebo išlo o rozdiel jedného eura za kubík ťažby," myslí si Érsek. Nedostal odpoveď ani na to, koľko kubíkov sa doteraz vyťažilo a za akú cenu a koľko sa má ešte vyťažiť. Ani na otázku, či je efektívne vynaloženie 25 miliónov eur zo štátnych prostriedkov súkromnej spoločnosti na zabezpečenie dopravy motorovou kompou z Vojky do Kyselice a naspäť. Štát podľa poslanca uzavrel zmluvu so štátnou firmou na 15 rokov.

"Pre porovnanie, stará kompa, ktorá skončila k 1. júlu 2014, stála štátny vodohospodársky podnik 700.000 eur a tu hovoríme o dvojnásobku, čo je ročne okolo 1,65 milióna," spochybnil poslanec a ako dodal, denná prevádza podľa jeho prepočtu vyšla na 4500 eur oproti 1940 eur v roku 2014.

Rezort životného prostredia vyjadrenie poslanca vníma len ako politiku a súčasť predvolebnej kampane. "Na občanov dotknutých obcí v okolí Gabčíkova si spomenie len vtedy, keď sa blížia voľby. V čase pôsobenia ako štátny tajomník na ministerstve dopravy neurobil, napriek opakovaným prosbám, na zlepšenie situácie nič," tlmočil stanovisko Ministerstva životného prostredia SR hovorca Maroš Stano. Zaujať stanovisko k verejným obstarávaniam má podľa Stana podnik Vodohospodárska výstavba, ktorý ich má v kompetencii.

VV: Nová kompa medzi Vojkou a Kyselicou bola obstaraná transparentným spôsobom

Bratislava 5. novembra (TASR) - Nová kompa premávajúca medzi obcami Vojka nad Dunajom a Kyselica bola obstaraná transparentnou verejnou súťažou zverejnenou v medzinárodnom vestníku a zadávacie podmienky na obstaranie kompy boli formulované tak, aby spĺňali požiadavky obcí. Náklady na jedno prepravené vozidlo na palube kompy pritom nie sú vyššie, než boli počas prevádzky starej kompy. Uviedla to v reakcii na dnešnú tlačovú konferenciu poslanca Národnej rady SR za Most-Híd Árpáda Érseka hovorkyňa štátneho podniku Vodohospodárska výstavba (VV) Diana Migaľová Baschierová, podľa ktorej poslanec poskytol médiám nepravdivé a zavádzajúce údaje. Príkladom podľa hovorkyne je už len fakt, že skutočné ročné náklady na starú kompu boli 1,2 milióna eur, a nie 700.000 eur, ako tvrdí.

"Vodohospodárska výstavba je podnik, ktorý stojí za výstavbou najväčšieho vodného diela v strednej Európe. Pri výstavbe Vodného diela Gabčíkovo boli niektorým obciam v jeho povodí sťažené podmienky pre každodenné fungovanie a dochádzanie za prácou. Či už šlo o stratu prístupovej cesty do Bratislavy, alebo rozdelenie katastrálneho územia prívodným kanálom vodného diela. Podnik vypočul sťažnosti a požiadavky dotknutých obcí a snažil sa maximálne pomôcť tam, kde predchádzajúce vlády nenašli ani len priestor na komunikáciu," podčiarkla Migaľová. Odvolala sa aj na listy, ktorými starostovia obcí žiadali ešte v roku 2011 predsedníctvom Mostu-Híd o pomoc pri zlepšení podmienok v danom regióne. "Doteraz im na tieto žiadosti nebolo plnohodnotne odpovedané," skonštatovala Migaľová. Pripomenula aj, že od nástupu nového vedenia sa od roku 2012 na žiadosť obcí realizovalo prednostné radenie pri nástupe na kompu, zvýšila sa intenzita jej prevádzky, následne sa zakúpila modernejšia kompa s vyššou kapacitou. Zriadili sa informačné tabule o prevádzke kompy, ktorá premáva dvakrát častejšie a má o 50 % vyššiu kapacitu, je rýchlejšia, odolnejšia a môže plávať aj v horších poveternostných podmienkach.

"Je zarážajúce, že práve strana Most-Híd, ktorá má v povodí Vodného diela Gabčíkovo svojich voličov a v minulosti obsadila aj post ministra životného prostredia, pre nich roky nedokázala urobiť to, čo súčasné vedenie podniku spravilo za relatívne krátky čas,"
zdôraznila hovorkyňa VV. Vyjadrenie poslanca preto štátny podnik vníma len ako nekorektnú predvolebnú kampaň, ktorá odznela len hodinu pred vopred plánovaným stretnutím starostov obcí s vedením podniku, na ktorom sa mali vyhodnotiť výsledky prevádzky novej kompy a riešiť ďalšia spolupráca.

Samotné obce sú takýmito vyjadreniami nepríjemne dotknuté. Podľa starostu obce Vojka nad Dunajom Donalda Állo poslanec svojimi vyjadreniami poškodzuje obyvateľov obce. "Občania nielen z Vojky, ale aj z okolitých obcí sa deväť rokov márne domáhali zlepšenia podmienok na kompe. Až teraz sa konečne dočkali," uviedol. Podľa starostu Rohoviec Eugena Horvátha sa situácia konečne vyriešila. "Ľudia sú radi, že kompa premáva častejšie a má vyššiu kapacitu. Prístup na druhý breh sa tak značne zjednodušil," povedal Horváth. Potvrdila to aj starostka Kyselice Erika Orosz Ágoston: "Katastrálne územie Kyselice bolo výstavbou vodného diela rozdelené, mnohí naši ľudia majú pozemky na opačnom brehu, preto privítali novú kompu s radosťou. Dostať sa, obrazne povedané, na koniec vlastnej záhrady je teraz oveľa jednoduchšie."

So zlepšením podmienok na kompe súvisí tiež realizácia informačných tabúľ v každej obci v okolí. "Stará kompa sa často kazila, ľudia sa k nej veľakrát previezli zbytočne a až tam zistili, že kompa nejde. Teraz aj vďaka infotabuliam osadeným v každej obci presne vieme, či kompa premáva, alebo nie," potvrdil starosta obce Horný Bár Štefan Bodó.