Brusel 19. septembra (TASR) - Čerpanie eurofondov na výstavbu diaľničného úseku D1 Turany-Hubová nie je ohrozené ani vtedy, keď sa výstavba tohto úseku oneskorí. Uviedol to dnes v Bruseli štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR Andrej Holák.
Holák, ktorý dnes spolu so štátnym tajomníkom Ministerstva životného prostredia (MŽP) SR Jánom Ilavským na Generálnom riaditeľstve pre životné prostredie Európskej komisie (EK) prezentoval opatrenia na zmiernenie negatívnych vplyvov na životné prostredie na úseku Turany-Hubová, priznal, že meškanie výstavby tohto diaľničného úseku bude výrazné.
uviedol Holák. Spresnil, že ministerstvo musí každé štádium procesu konzultovať s verejnosťou, keďže bude musieť opäť zasahovať do územného rozhodnutia a stavebného povolenia.
Holák zároveň ubezpečil, že eurofondy určené na diaľnicu neprepadnú, keďže tento úsek bol vždy vnímaný ako "úsek nad čiarou", čiže bol v zásobníku projektov, ktoré sa mali financovať z Kohézneho fondu.
Diaľnica D1 Turany-Hubová pred EK
Podľa Ilavského to dnes bola viac-menej prezentácia technických riešení, ktorá má viesť k tomu, aby mala komisia objektívne informácie o tom, aké opatrenia slovenská strana pripravuje a ako by sa mali odstrániť negatívne vplyvy na životné prostredie. Tie sú uvedené v hodnotení zo strany nezávislého odborníka na životné prostredie Petra Rotha.
Holák pripomenul, že EK nemá požiadavky na Slovensko, aby prehodnocovala súčasný variant výstavby diaľnice. Komisia však žiadala transparente komunikovať s verejnosťou pri všetkých dodatočných opatreniach, ktoré tiež musia byť posúdené nezávislým expertom.
"Ide o nové opatrenia, ktoré Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pripravila. To znamená technické riešenia tak, aby sa vylúčili negatívne vplyvy, ktoré boli v posudku," uviedol Ilavský a spresnil, že ide o tri dôležité zmeny.
V prvom rade bolo treba zabezpečiť migráciu lesnej zveri (medvede a rysy), kde sa navrhuje výstavba biokoridorov ponad diaľnicu D1 a niektoré technické riešenia navrhujú pohyb zveri popod mosty. Ďalšie technické riešenie sa týkalo potoku Komjatná, ktorý vteká do Váhu. Aby sa odstránili obavy z narušenia ukladania riečnych sedimentov, riešenie predvída posunutie pilierov tak, aby boli ďaleko od brehu Váhu. Posledná technická úprava má súvislosť s výstavbou tunela Rojkov, kde boli ohrozené miestne mokrade.
Ilavský zároveň uviedol, že dnešné pracovné rokovanie v Bruseli sa týkalo viacerých aspektov spojených s výstavbou diaľnice a jej dopadu na životné prostredie, medziiným bolo treba odpovedať aj na sťažnosti, ktoré v tejto súvislosti zaslali rôzne mimovládne organizácie.
"Stanovisko komisie bolo také, že čaká na finálnu verziu hodnotenia vplyvu na životné prostredie. Už aj s implementáciou návrhu opatrení, ktoré sú navrhnuté ako technické riešenia," uviedol Ilavský.
Štátny tajomník Holák spresnil, že finálna verzia by mala byť prezentovaná už v priebehu októbra tohto roku.