Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 18. apríl 2024Meniny má Valér
< sekcia Ekonomika

Alibaba odštartovala poslednú etapu nákupného festivalu Singles' Day

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Singles' Day vytvorili v 90. rokoch minulého storočia čínski študenti vysokých škôl ako alternatívu k Valentínovi pre ľudí bez partnerov.

Šanghaj 10. novembra (TASR) – Virtuálne vystúpenie britského herca Benedicta Cumberbatcha a bohatá ponuka odštartovali nákupný festival Singles' Day (Deň nezadaných), ktorý organizuje každý rok čínsky internetový obchod Alibaba.

Singles' Day vytvorili v 90. rokoch minulého storočia čínski študenti vysokých škôl ako alternatívu k Valentínovi pre ľudí bez partnerov. Alibaba si z neho pred rokmi urobila svoj marketingový nástroj, keď zorganizovala 11. novembra 2009 na svojich platformách prvý 24-hodinový nákupný festival. Jeho cieľom bolo zvýšiť odbyt v tejto časti roka, ktorá je v Číne z hľadiska maloobchodného predaja slabou sezónou. Alibaba sa rozhodla zamerať na slobodných ľudí a prilákať ich na veľké zľavy. A s úspechom.

Tohtoročný nákupný festival sa podobne ako minulý rok predĺžil z jednodňovej akcie na dve. Prvá sa konala od 1. novembra do 3. novembra a druhá sa začína v prvej minúte 11. novembra miestneho času v Číne.

Alibaba tento rok "ubrala" z tradičnej okázalosti, keďže čelí vyšetrovaniu regulačných úradov. A uviedla, že jej prioritami sú povzbudenie „ekologickej spotreby“ a „podpora zraniteľných skupín obyvateľstva“.

Deň nezadaných však stále zostáva veľkým lákadlom pre milióny obchodníkov a kupujúcich. Minulý rok dosiahla hodnota objednávok alebo tzv. hrubá hodnota tovaru (GMV) 74 miliárd USD (64,02 miliardy eur).

Analytici očakávajú, že Alibaba tento rok ohlási len mierny nárast GMV. Poukazujú pritom na spomalenie maloobchodného predaja, problémy v dodávateľských reťazcoch, výpadky dodávok elektriny, ako aj vplyv blokád na zastavenie ochorenia COVID-19.

Čínsky internetový gigant tento rok zrušil publikum na svojom každoročnom galavečere s odvolaním sa na opatrenia spojené s ochorením COVID-19 a celú udalosť sa rozhodol vysielať naživo.

Cumberbatch je najvýznamnejšou zámorskou celebritou, ktorá sa objavila na stredajšom galaprograme, aj keď len virtuálne. V predchádzajúcich rokoch pred pandémiou na galavečeroch vystúpili hviezdy ako Taylor Swift či Pharrell Williams.

Alibaba uviedla, že v prvej sekunde predaja 1. novembra ľudia nakúpili iPhony Apple v hodnote 300 miliónov jüanov (40,61 milióna eur). A za prvé štyri minúty od spustenia prekonal predaj iPhonov aj ich celkový predaj v prvý deň minuloročného podujatia.

Tento rok sa do podujatia zapojilo vyše 200 luxusných značiek, ktoré ponúkajú viac ako 100.000 nových produktov, uviedol čínsky gigant. Dodal, že počet kupujúcich, ktorí si objednali luxusný tovar počas prvej etapy festivalu na začiatku novembra, vyskočil o 40 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom.

Nákupný festival uzatvára tiež rok pokračujúceho sprísňovania kontroly zo strany čínskych regulačných úradov v mnohých odvetviach, pričom Alibaba je ich častým cieľom.

Spoločnosť dostala vlani na jar rekordnú pokutu 2,8 miliardy USD za monopolné správanie. A jej zakladateľ Jack Ma sa stiahol z dohľadu verejnosti potom, čo pred rokom kritizoval čínske regulačné úrady.