Uviedol to pre TASR analytik Jozef Badida pri komentovaní návrhu novely zákona o regulácii sieťových odvetví.
Autor TASR
Bratislava 19. marca (TASR) - Pri budúcom predsedovi Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) treba dbať nielen na jeho nezávislosť, ale aj zodpovednosť. Uviedol to pre TASR analytik portálu energieprevas.sk Jozef Badida pri komentovaní návrhu novely zákona o regulácii sieťových odvetví, ktorú tento týždeň predložilo do pripomienkového konania Ministerstvo hospodárstva (MH) SR.
"Jednou z najvýznamnejších zmien ministerského návrhu novely zákona o regulácii je oslabenie pozície prezidenta SR pri kreovaní orgánov ÚRSO v prospech vlády SR. Prezident by mal prísť o svoju právomoc rozhodnúť o návrhu na vymenovanie či odvolanie predsedu ÚRSO, ako aj členov odvolacej inštancie, a to Regulačnej rady. Po novom sa stane doslova štatistom a len formálne vymenuje členov Regulačnej rady, tak ako mu ich vyberú vláda a parlament," povedal.
Pri menovaní/odvolávaní predsedu ÚRSO podľa Badidu nebude prezident SR dokonca disponovať žiadnou právomocou, keďže tá by mala prejsť priamo na vládu SR. "V tomto smere môže vzniknúť paradoxná situácia, a to v prípade, že vláda bude vplývať na predsedu ÚRSO, ktorý však má byť nezávislý od pokynov akýchkoľvek štátnych orgánov. V prípade, že by ju poslúchol, konal na základe jej pokynov, a teda porušil zákon, vláda by ho mala automaticky odvolať. Ale je otázne, či by práve takéhoto 'nezávislého' človeka obetovala," upozornil Badida.
"Bohužiaľ návrh novely zachováva silnú pozíciu predsedu ÚRSO, ako individuálneho orgánu, ktorého vplyv na regulované energetické podniky je ohromný a možno až nebezpečný," zdôraznil analytik. Nanešťastie návrh novely podľa neho "zanedbáva" úlohu Regulačnej rady, ktorá je kolektívnym orgánom ÚRSO, a teda by mala byť aj dôveryhodnejšia a rešpektovanejšia.
"Možno by sme sa mali zamyslieť nad oslabením pozície 'neohrozeného' predsedu ÚRSO práve v prospech Regulačnej rady, ktorej by sa predseda zodpovedal. Regulačná rada by zároveň získala kompetenciu vymenovať a odvolať predsedu ÚRSO," poznamenal.
Z podstaty veci slovenský odberateľ podľa Badidu potrebuje kompetentných, nezávislých a zodpovedných ľudí vo vedení inštitúcie, ktorá svojimi rozhodnutiami o cenách energie vplýva na kúpyschopnosť obyvateľstva a konkurencieschopnosť podnikov, čiže zamestnávateľov. "A túto požiadavku skôr naplní šesť členov Regulačnej rady ako jeden predseda ÚRSO, navyše úspešne 'zabetónovaný' vo svojej funkcii na šesť rokov," dodal analytik portálu energieprevas.sk.
Šéf MH SR Peter Žiga (Smer-SD) tento týždeň na tlačovej konferencii po rokovaní vlády oznámil, že novela zákona o regulácii sieťových odvetví smeruje do pripomienkového konania, aby bolo možné zaoberať sa ňou v skrátenom legislatívnom konaní ešte na marcovej schôdzi Národnej rady (NR) SR. Novela by podľa neho mala byť účinná od 1. júna 2017.
Návrh novely podľa Žigu reaguje na situáciu v súvislosti s regulovanými cenami energií. "ÚRSO zostane nezávislým úradom, ale súčasne sa upravuje jeho pôsobenie a povinnosti tak, aby boli jeho rozhodnutia transparentné a zdôvodnené," priblížil.
"Znenie tohto návrhu (zákona) je výsledkom kompromisu a rokovaní vládnej koalície. Máme záujem predložiť túto novelu v skrátenom legislatívnom konaní ešte na marcovú schôdzu. Dnes dávame tento návrh novely do skráteného pripomienkového konania. Následne, po vyhodnotení pripomienok, by návrh mohol byť predložený na rokovanie vlády, počítame asi 29. marca. Následne by novela zákona išla na rokovanie do NR SR," dodal Žiga.
"Jednou z najvýznamnejších zmien ministerského návrhu novely zákona o regulácii je oslabenie pozície prezidenta SR pri kreovaní orgánov ÚRSO v prospech vlády SR. Prezident by mal prísť o svoju právomoc rozhodnúť o návrhu na vymenovanie či odvolanie predsedu ÚRSO, ako aj členov odvolacej inštancie, a to Regulačnej rady. Po novom sa stane doslova štatistom a len formálne vymenuje členov Regulačnej rady, tak ako mu ich vyberú vláda a parlament," povedal.
Pri menovaní/odvolávaní predsedu ÚRSO podľa Badidu nebude prezident SR dokonca disponovať žiadnou právomocou, keďže tá by mala prejsť priamo na vládu SR. "V tomto smere môže vzniknúť paradoxná situácia, a to v prípade, že vláda bude vplývať na predsedu ÚRSO, ktorý však má byť nezávislý od pokynov akýchkoľvek štátnych orgánov. V prípade, že by ju poslúchol, konal na základe jej pokynov, a teda porušil zákon, vláda by ho mala automaticky odvolať. Ale je otázne, či by práve takéhoto 'nezávislého' človeka obetovala," upozornil Badida.
"Bohužiaľ návrh novely zachováva silnú pozíciu predsedu ÚRSO, ako individuálneho orgánu, ktorého vplyv na regulované energetické podniky je ohromný a možno až nebezpečný," zdôraznil analytik. Nanešťastie návrh novely podľa neho "zanedbáva" úlohu Regulačnej rady, ktorá je kolektívnym orgánom ÚRSO, a teda by mala byť aj dôveryhodnejšia a rešpektovanejšia.
"Možno by sme sa mali zamyslieť nad oslabením pozície 'neohrozeného' predsedu ÚRSO práve v prospech Regulačnej rady, ktorej by sa predseda zodpovedal. Regulačná rada by zároveň získala kompetenciu vymenovať a odvolať predsedu ÚRSO," poznamenal.
Z podstaty veci slovenský odberateľ podľa Badidu potrebuje kompetentných, nezávislých a zodpovedných ľudí vo vedení inštitúcie, ktorá svojimi rozhodnutiami o cenách energie vplýva na kúpyschopnosť obyvateľstva a konkurencieschopnosť podnikov, čiže zamestnávateľov. "A túto požiadavku skôr naplní šesť členov Regulačnej rady ako jeden predseda ÚRSO, navyše úspešne 'zabetónovaný' vo svojej funkcii na šesť rokov," dodal analytik portálu energieprevas.sk.
Šéf MH SR Peter Žiga (Smer-SD) tento týždeň na tlačovej konferencii po rokovaní vlády oznámil, že novela zákona o regulácii sieťových odvetví smeruje do pripomienkového konania, aby bolo možné zaoberať sa ňou v skrátenom legislatívnom konaní ešte na marcovej schôdzi Národnej rady (NR) SR. Novela by podľa neho mala byť účinná od 1. júna 2017.
Návrh novely podľa Žigu reaguje na situáciu v súvislosti s regulovanými cenami energií. "ÚRSO zostane nezávislým úradom, ale súčasne sa upravuje jeho pôsobenie a povinnosti tak, aby boli jeho rozhodnutia transparentné a zdôvodnené," priblížil.
"Znenie tohto návrhu (zákona) je výsledkom kompromisu a rokovaní vládnej koalície. Máme záujem predložiť túto novelu v skrátenom legislatívnom konaní ešte na marcovú schôdzu. Dnes dávame tento návrh novely do skráteného pripomienkového konania. Následne, po vyhodnotení pripomienok, by návrh mohol byť predložený na rokovanie vlády, počítame asi 29. marca. Následne by novela zákona išla na rokovanie do NR SR," dodal Žiga.