< sekcia Ekonomika

ANALÝZA: Slováci v obchodoch každoročne najviac míňajú v decembri

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Z darčekov, ktoré Slováci najčastejšie nakupujú pre svojich blízkych, sú podľa analýzy aktuálne drahšie ako pred rokom najmä šperky a hodinky.

Bratislava 5. decembra (TASR) - December je každoročne mesiacom, keď Slováci nakupujú najviac. Decembrové tržby obchodníkov sú tak o desiatky percent vyššie ako počas iných mesiacov roka. Vyplýva to z analýzy Evy Sadovskej, analytičky Wood & Company.

Dôvodom sú podľa nej vianočné sviatky a s nimi spojené nákupy potravín na štedrovečerný stôl alebo darčekov pod vianočný stromček. Obchodníci tak v decembri utŕžia až o 10 až 40 % viac ako počas iných mesiacov roka. Decembrové tržby maloobchodu zvyknú tvoriť až desatinu z celoročných tržieb.

Poznamenala, že väčšina Slovákov realizuje nákupy počas decembra, niektorí aj na poslednú chvíľu. Nájdu sa však i takí, ktorí začínajú s vianočnými prípravami v predstihu. Posledný štvrťrok je tak z pohľadu maloobchodu jednoznačne najsilnejším obdobím roka. Počas štvrtého kvartálu predstavujú tržby maloobchodu až 27 % z celoročných tržieb. Ostatné štvrťroky si z celkových tržieb zvyknú ukrojiť podiel na úrovni 23 až 25 %, vyplynulo to z údajov Štatistického úradu (ŠÚ) SR.
Ilustračné foto.
Foto: TASR - Ján Krošlák

Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka podľa Sadovskej zaznamenávajú takmer všetky oblasti maloobchodu. Záver roka prináša vyššie tržby predajcom elektroniky, elektrotechniky, nábytku, hračiek, športových potrieb, ale aj kozmetiky, oblečenia a v neposlednom rade potravín a nápojov. Vyššie tržby zvyknú zaznamenávať aj predajcovia v stánkoch a na trhoch. Na svoje si v závere roka prichádzajú aj e-shopy.

Uviedla, že v súčasnosti majú Slováci oveľa viac možností, kde a ako nakupovať. V roku 2018 predstavovala predajná plocha obchodov takmer 3,7 milióna štvorcových metrov (m2). Na jedného Slováka tak pripadá približne 0,68 m2 z plochy obchodu. Za posledné desaťročie sa tak plocha obchodov zväčšila až o približne 60 %.

Upozornila, že podľa údajov ŠÚ SR boli ceny potravín a nealkoholických nápojov v októbri 2020 medziročne vyššie o 1 %. Drahšie ako pred rokom bolo najmä mäso, a to o vyše 5 %. Naopak, ovocie a zelenina v priemere zlacneli o –2,7 % a –4,8 %. "Odhadujeme, že za tohtoročný predvianočný nákup potravín zaplatí slovenská domácnosť asi o 1 až 2 % viac ako vlani," podčiarkla.
Ilustračná snímka
Foto: TASR/Jakub Kotian

Z darčekov, ktoré Slováci najčastejšie nakupujú pre svojich blízkych, sú podľa analýzy aktuálne drahšie ako pred rokom najmä šperky (o 11,5 %) a hodinky (o 3,3 %). Za oblečenie, obuv, hračky či výrobky pre domácich miláčikov si aktuálne oproti vlaňajšku priplácame maximálne do 1 %. "Lacnejšie nás vychádzajú fotoaparáty (o –4,8 %), počítače (o -2 %), ale aj športové vybavenie, a to o –1,8 %," poznamenala analytička.

Podľa analýzy pandémia a s ňou súvisiace opatrenia ovplyvnili nákupné správanie Slovákov. "Hoci realizujeme menej nákupov, naše nákupné vozíky či košíky sú plnšie, a to v priemere o 20 až 25 %. Pandémia a s ňou súvisiace opatrenia ovplyvnili nielen objem, ale aj obsah našich nákupných košíkov. V prípade potravín, zrejme aj v snahe ušetriť, spotrebitelia preferovali počas uplynulých mesiacov lacnejšie varianty pred tými luxusnejšími," spresnila.

Dodala, že vzhľadom na vývoj v uplynulých mesiacoch možno takmer s určitosťou predpokladať opakovanie trendu 'menej nákupov – plnšie košíky'. Rovnako, obzvlášť v prihraničných oblastiach, môže aktuálna situácia priniesť pozitívny impulz pre majiteľov obchodov. Ľudia, ktorí štandardne nakupovali vianočný tovar v Poľsku, v Maďarsku, v ČR či v Rakúsku, tento rok zrejme uprednostnia obchody na Slovensku a to môžu obchodníci paradoxne pocítiť pozitívne na svojich tržbách.