< sekcia Ekonomika

ANALÝZA: Stav ciest prvej triedy sa od roku 2005 výrazne zhoršil

Ilustračné foto Foto: TASR/Ján Siman

Cesty prvej triedy na Slovensku spravuje Slovenská správa ciest (SSC).

Bratislava 4. augusta (TASR) - Stav veľkej časti ciest prvej triedy je na Slovensku nevyhovujúci. Od roku 2005 sa výrazne zhoršil a v najhoršom stave boli tieto cesty v roku 2012. Konštatujú to štátni analytici v priebežnej správe o revízii výdavkov v doprave, ktorú vypracovali v rámci projektu Hodnota za peniaze.

Podľa analytikov je pritom dlhodobo lacnejšie udržiavať cestnú sieť v dobrom stave, ako neskôr investovať do drahých rekonštrukcií. Výdavky na rekonštrukciu ciest v havarijnom a nevyhovujúcom stave totiž prevyšujú výdavky potrebné na údržbu a opravy cestnej siete v dobrom stave.

Cesty prvej triedy na Slovensku spravuje Slovenská správa ciest (SSC). V rokoch 2009 až 2015 minula na výstavbu, modernizáciu a rekonštrukciu týchto ciest 779 miliónov eur. Tieto financie naprávajú nevyhovujúci a havarijný stav týchto ciest, ich podiel v zlom stave začal klesať. Ale stále zostáva výrazne vyšší ako pred rokom 2005. "Modernizáciu alebo rekonštrukciu si vyžaduje ďalších 1400 kilometrov ciest prvej triedy," vyčíslili analytici.

Čo sa týka výdavkov SSC na údržbu a opravy týchto ciest, sú podľa analytikov stále nedostatočné. Ich priemer dosiahol v rokoch 2009 až 2015 ročne 46 miliónov eur. "Znamená to, že aj cesty, ktoré sú dnes v dobrom stave, sa vďaka nedostatočnému financovaniu údržby a opráv dostávajú do nevyhovujúceho stavu a následne si vyžadujú drahú rekonštrukciu," upozornili.

Pri medzinárodnom porovnaní jednotkových nákladov SSC na údržbu a opravy ciest z roku 2015 pritom analytici zistili, že náklady SSC sú nižšie ako vo väčšine európskych krajín. Naopak, jednotkové náklady Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na údržbu a opravy diaľnic a rýchlostných ciest vyšli v medzinárodnom porovnaní relatívne vysoké.

Analytici preto avizujú, že sa chcú v ďalšej analýze tejto oblasti venovať podrobnejšie.