Quantcast
< sekcia Ekonomika

AROS upozorňuje na situáciu, nákladné vlaky začínajú obchádzať SR

Ilustračná fotografia. Foto: TASR

Podľa asociácie navrhnuté riešenia neprospievajú deklarovanej snahe štátu o odbremenenie ciest od kamiónov a presunutie prepráv tovarov na železnice.

Bratislava 2. novembra (TASR) – Zastropovanie cien energií pre firmy, ktoré oznámila vláda, nerieši problém železničných dopravcov. Železničiari požadujú zaradenie Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a celého železničného sektora medzi prioritné podniky z pohľadu podpory energií a ich zaradenie medzi kritickú infraštruktúru štátu. Žiadajú tiež vytvoriť reálnu liberalizáciu na trhu s elektrinou, aby si ju každý železničný dopravca mohol nakúpiť sám. Neistota spojená s novou koncepciou spoplatnenia koľají už zároveň spôsobila, že Slovensko začínajú nákladné vlaky obchádzať. Upozornila na to Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS).

Dopravcovia podľa nej ani tesne pred koncom roka nepoznajú cenu za železničnú dopravnú cestu ani cenu za elektrinu, ktorú im ŽSR dodávajú do trolejového vedenia. "Stále nevieme, za aké ceny budú nákladné vlaky jazdiť v novom roku po železničných koľajach. I keď v poslednom období čoraz častejšie od predstaviteľov štátu počúvame, že na riešenia je do konca roka dostatok času, treba však hlasne povedať, že nie je," podotkol výkonný riaditeľ AROS Patrik Benka. Riešením by mohla byť reálna liberalizácia na trhu s elektrinou, aby si ju každý železničný dopravca mohol nakúpiť sám.

Štátny tajomník rezortu dopravy Jaroslav Kmeť v stredu po rokovaní vlády reagoval s tým, že ceny elektriny zatiaľ nepozná nikto. Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR má však zastúpenie v pracovnej skupine ministerstva hospodárstva, kde rokuje o tom, aby aj sektor ministerstva dopravy bol krytý adekvátnou pomocou. "Určite podporujeme snahy nákladných dopravcov, aby železničný sektor bol zaradený medzi kritickú infraštruktúru," skonštatoval.

Asociácia dodala, že ministerstvo dopravy dotuje sumou 22,5 milióna eur ročne ŽSR, ktoré túto dotáciu prenášajú formou zliav z ceny za použitie koľají na železničných dopravcov. Ide o udržanie konkurencieschopnosti voči železnici v okolitých štátoch a voči cestnej doprave na Slovensku. Každoročná neistota, či sa tieto peniaze na podporu nájdu a či výška sumy bude dostatočná na to, aby Slovensko prepravy tovarov neobchádzali, mala byť podľa AROS odstránená novou koncepciou spoplatnenia koľají. Tú mal podľa nej vypracovať rezort dopravy a schváliť vláda v polovici tohto roka. AROS upozornila, že doteraz sa tak nestalo a z dôvodu týchto neistôt a nepredvídateľnosti ceny Slovensko začínajú nákladné vlaky obchádzať.

"Už dnes vieme o jednom z nákladných železničných dopravcov, ktorý v roku 2023 svojich 200 nákladných vlakov smerujúcich z juhovýchodnej Európy do nemeckých a holandských prístavov, ktoré v minulom období jazdili cez Slovensko a Česko, presmeruje cez Rakúsko a Nemecko. Ak sa začnú rozhodovať obchádzať Slovensko aj ďalší nákladní železniční dopravcovia, môže to byť pre železnice vážny problém," priblížil prezident AROS Ján Biznár.

V súvislosti s koncepciou spoplatnenia koľají Kmeť uviedol, že nie je jednoduché ju vypracovať a pripravujú ju spolu s Útvarom hodnoty za peniaze, s ministerstvom financií. "Porovnávame momentálne ceny s ostatnými krajinami, Maďarskom, Poľskom, Českou republikou, Ukrajinou tak, aby sme tú koncepciu pripravili, aby tie slovenské ceny boli konkurencieschopné," ozrejmil štátny tajomník MDV. Predpokladá, že materiál by mohol byť predložený na vládu začiatkom budúceho roka.

Podľa asociácie navrhnuté riešenia neprospievajú deklarovanej snahe štátu o odbremenenie ciest od kamiónov a presunutie prepráv tovarov na železnice. AROS tvrdí, že takéto znevýhodnenie nákladnej železničnej dopravy bude mať za následok nárast kamiónovej dopravy. Nemožnosť zodpovedne sa zaväzovať pri uzatváraní budúcich kontraktov a následne garantovať svoje záväzky môže podľa asociácie negatívne ovplyvniť budúci podiel slovenských nákladných dopravcov na trhu v železničnej nákladnej preprave.