V dôsledku kritického stavu slovenských koľají a výhybiek došlo na začiatku marca 2023 v Žiline k vykoľajeniu českého osobného expresu Pendolino, čo vyvolalo kritickú reakciu od ČD.
Autor TASR
Bratislava 28. marca (TASR) - Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS) spolu s Českými dráhami (ČD) upozorňujú na zlý stav slovenskej železničnej infraštruktúry, ktorý začína byť život ohrozujúci. Apelujú na Železnice Slovenskej Republiky (ŽSR) a žiadajú okamžitú nápravu. ŽSR a Ministerstvo dopravy (MD) reagovali, že si stav infraštruktúry uvedomujú.
V dôsledku kritického stavu slovenských koľají a výhybiek došlo na začiatku marca 2023 v Žiline k vykoľajeniu českého osobného expresu Pendolino, čo vyvolalo kritickú reakciu od ČD. "Tento, niekedy až tristný stav infraštruktúry nám spôsobuje okrem prenášaného meškania, a tým aj narušenia vlakovej dopravy na území ČR aj súčasne zvýšené náklady na údržbu našich vozidiel jazdiacich po infraštruktúre ŽSR," reagovali České dráhy v liste pre ŽSR.
Generálny riaditeľ AROS Patrik Benka taktiež kritizuje stav železničnej infraštruktúry. "Dovoľujeme si pripomenúť následky kritického stavu 'našich' koľají - obchádzanie Slovenska tranzitnými nákladnými vlakmi, rozvoz tovaru z Viedne zákazníkom na západnom Slovensku kamiónmi namiesto dopravy vlakom do terminálu v Dunajskej Strede," poznamenal Benka.
Hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová pre TASR poznamenala, že železnice si uvedomujú súčasný stav svojej infraštruktúry. Podľa nej je známe, že ŽSR sú podfinancované zo strany štátu, pričom len na rok 2023 potrebujú na odloženú údržbu približne 33 miliónov eur. "Tieto peniaze nie sú určené na 'modernizáciu', ale na odstránenie nežiaduceho stavu, ktorý nám každoročne vzniká z nedostatočného dofinancovania," uviedla Achbergerová. ŽSR dúfajú, že aj apelovaním na kompetentných k takýmto udalostiam v budúcnosti pomocou dofinancovania nebude dochádzať.
MD sa stotožňuje s viacerými výhradami Českých dráh. "Ministerstvo bude naďalej pri tvorbe rozpočtu a pri jeho revíziách apelovať na to, aby sme dostali na opravy a rekonštrukcie viac peňazí, ako dostávame dnes. Čo sa týka náhrady škôd, ŽSR sú voči takýmto udalostiam poistené," uviedla pre TASR hovorkyňa MD Miriama Švikruhová.
V dôsledku kritického stavu slovenských koľají a výhybiek došlo na začiatku marca 2023 v Žiline k vykoľajeniu českého osobného expresu Pendolino, čo vyvolalo kritickú reakciu od ČD. "Tento, niekedy až tristný stav infraštruktúry nám spôsobuje okrem prenášaného meškania, a tým aj narušenia vlakovej dopravy na území ČR aj súčasne zvýšené náklady na údržbu našich vozidiel jazdiacich po infraštruktúre ŽSR," reagovali České dráhy v liste pre ŽSR.
Generálny riaditeľ AROS Patrik Benka taktiež kritizuje stav železničnej infraštruktúry. "Dovoľujeme si pripomenúť následky kritického stavu 'našich' koľají - obchádzanie Slovenska tranzitnými nákladnými vlakmi, rozvoz tovaru z Viedne zákazníkom na západnom Slovensku kamiónmi namiesto dopravy vlakom do terminálu v Dunajskej Strede," poznamenal Benka.
Hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová pre TASR poznamenala, že železnice si uvedomujú súčasný stav svojej infraštruktúry. Podľa nej je známe, že ŽSR sú podfinancované zo strany štátu, pričom len na rok 2023 potrebujú na odloženú údržbu približne 33 miliónov eur. "Tieto peniaze nie sú určené na 'modernizáciu', ale na odstránenie nežiaduceho stavu, ktorý nám každoročne vzniká z nedostatočného dofinancovania," uviedla Achbergerová. ŽSR dúfajú, že aj apelovaním na kompetentných k takýmto udalostiam v budúcnosti pomocou dofinancovania nebude dochádzať.
MD sa stotožňuje s viacerými výhradami Českých dráh. "Ministerstvo bude naďalej pri tvorbe rozpočtu a pri jeho revíziách apelovať na to, aby sme dostali na opravy a rekonštrukcie viac peňazí, ako dostávame dnes. Čo sa týka náhrady škôd, ŽSR sú voči takýmto udalostiam poistené," uviedla pre TASR hovorkyňa MD Miriama Švikruhová.