< sekcia Ekonomika

Batériová spolupráca ČR a SR má chrániť energetickú suverenitu EÚ

Slovenský InoBat rozbehol spoluprácu s Američanmi Foto: InoBat

Momentálna cena týchto batérií je okolo 200.000 USD pri kapacite 100 kW.

Brusel 26. septembra (TASR) - Slováci a Česi majú záujem brániť európsku energetickú suverenitu. Vyplýva to zo štvrtkových vyjadrení zástupcov slovenskej firmy InoBat a českého energetického koncernu ČEZ, ktorí v Bruseli oznámili strategickú cezhraničnú spoluprácu v oblasti uskladňovania energie do veľkokapacitných batérií a ich následnú výrobu a komercializáciu na európskom trhu.

Výkonný riaditeľ firmy InoBat Marián Boček pred novinármi spresnil, že zámerom česko-slovenskej batériovej spolupráce je chrániť záujmy európskeho regiónu, čo sa týka energetickej suverenity a závislosti od čínskych dodávateľov, či už v prípade batérií pre elektromobily alebo batérií na uskladňovanie energie.

Povedal, že spoločnou snahou je vytvoriť plne integrovaný vertikálny reťazec, ktorý spojí revolučné technológie firiem zo Silicon Valley s priemyselnými podmienkami v českom a slovenskom prostredí.

Pripomenul, že slovenská firma má dva piliere. Prvým je InoBat Auto so záberom na elektromobilitu, kde funguje ako zmiešaný podnik s americkou vývojárskou firmou Wildcat a orientuje sa na výrobu batérií na Slovensku pre elektrické autá. Druhým je InoBat Energy, kde je úzka spolupráca s americkou firmou pre uskladňovanie energie ESS Inc. a koncernom ČEZ. Podľa jeho slov ESS momentálne ponúka "najzelenšiu" batériu v oblasti skladovania energie.

Tento typ batérie chcú Slováci spolu s ČEZ testovať na "našom" území s cieľom vybudovať distribučnú sieť a neskôr aj výrobný podnik, ktorý zvýši význam výroby energie z obnoviteľných zdrojov a zníži európsku závislosť na podobných ázijských technológiách.

V konkrétnej rovine ide podľa Bočeka o kontajnerizované prietokové batérie bez použitia lítia, na báze tekutého elektrolytu, čiže vody, soli a železa. Ich životnosť je do 25 rokov a sú vhodné pre solárnych a veterných výrobcov energie. Tí vďaka možnosti uskladniť vyrobenú energiu na osem hodín dokážu nepretržite dodávať energiu do rozvodnej siete aj v nočnom cykle, keď je energia drahšia.

"Je to vhodný záložný zdroj aj pre priemyselné parky alebo na vyrovnanie odchýlok na sieti," vysvetlil Boček. Spresnil, že batérie sú v podstate kontajnery s rozmerom 4 x 9 metrov a ich výhodou je, že sú ľahko prenosné, lebo 80 % z nich tvorí elektrolyt a ten sa dá ľahko vybrať a doplniť. "Ideálne riešenie pre solárne inštalácie a veterné parky," dodal.

Momentálna cena týchto batérií je okolo 200.000 USD pri kapacite 100 kW. Po presune výroby na slovenské alebo české územie sa očakáva, že ich cena klesne.

InoBat chce spolu s ČEZ dokončiť testovanie prvého "kontajnera" v prvej polovici roku 2020, čo má vytvoriť aplikáciu pre slovenský a český trh s cieľom do jedného roka umiestniť v oboch krajinách okolo 60 až 100 mW hodín. Ďalšou fázou by mala byť výroba v "domácom prostredí" a predaj takýchto batérií v regióne strednej a východnej Európy.

Riaditeľ pre stratégiu ČEZ David Hajtman potvrdil, že spoločný projekt vychádza z trendu dekarbonizácie Európy. Spomenul tri hlavné ciele v tejto oblasti, ktorými sú výstavba nových bezemisných zdrojov, ponuka čistých technológií pre zákazníkov a v oblasti elektromobility výstavba infraštruktúry dobíjacích staníc. "Batérie sú súčasťou dekarbonizácie. Bez nich si to v dnešnom svete nevieme predstaviť, je to kľúčový rámec, ako dospieť k vytýčeným strategickým cieľom," zhodnotil situáciu.