Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 28. február 2024Meniny má Zlatica
< sekcia Ekonomika

Bratislava dlží za údržbu ciest 1,8 mil,uvažuje firme vypovedať zmluvu

Ilustračné foto. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Mesto i firma môže tiež odstúpiť od zmluvy, ak sa strany pre zvýšené či znížené náklady nedohodnú na zmene jednotkovej ceny alebo ak firma podstatne poruší zmluvné povinnosti.

Bratislava 12. marca (TASR) – Ak by hlavné mesto chcelo s konzorciom A.R.K. technické služby, ktoré sa mu stará o cesty, vypovedať zmluvu, musí mať na pamäti, že firme stále nezaplatilo 1,8 milióna eur za minuloročnú údržbu. A faktúry sú už po splatnosti. Na dnešnej tlačovej konferencii to uviedol Jan Ludvík, konateľ A.S.A., ktorá je jednou z firiem konzorcia. "To je fakt, ktorý je nespochybniteľný, o ktorom mesto vie a musel by byť zohľadnený pri nejakej výpovedi s nami," odkazuje mestu Ludvík.

Na rokovanie zastupiteľstva tento mesiac si poslanci vyžiadali informáciu o zmluvnom vzťahu s dodávateľom zimnej údržby i o obstarávaní, ktoré mu predchádzalo. Poslanci chceli tiež vedieť, či je možné zmluvu vypovedať. Z informačného materiálu, o ktorom má dnes rokovať mestská rada, vyplýva, že zmluvu by bolo najlepšie ukončiť dohodou. 

Zmluvu s firmou A.R.K. technické služby podpísalo mesto ešte počas šéfovania primátora Andreja Ďurkovského v novembri roku 2010 a platí osem rokov. Mesto ju teda podľa predkladanej informácie môže ukončiť, ak uplynie lehota, teda asi o tri a pol roka, alebo, ak sa vyčerpá určený objem peňazí. Firma vyhrala obstarávanie s najnižšou sumou 69,36 milióna eur bez DPH. 

Mesto i firma môže tiež odstúpiť od zmluvy, ak sa strany pre zvýšené či znížené náklady nedohodnú na zmene jednotkovej ceny alebo ak firma podstatne poruší zmluvné povinnosti. "Do úvahy teda prichádza možnosť jej ukončenia dohodou zmluvných strán," uvádza sa v informačnom materiáli.

Ludvík nechcel reagovať, či by na dohodu firma pristúpila, povedal iba, že by vec by posunul ich právnym zástupcom. "Aby oni posúdili, akým spôsobom budeme reagovať," dodal.

Finančné oddelenie mesta v súčasnosti počíta náklady, koľko by magistrát stálo zriadenie komunálneho podniku alebo obchodnej spoločnosti. Mestskí poslanci totiž firme, s ktorou má dnes magistrát podpísanú zmluvu, často vyčítali, že mesto jej veľa platí, ale nedostáva adekvátne služby. Ludvík sa však bráni a tvrdí, že priemerná ročná úspora oproti predchádzajúcej zmluve predstavuje za posledné štyri roky sumu vyše 2,1 milióna eur. Finančnú analýzu by mali poslanci dostať do konca júna. 

Mesto sa už s firmou medzičasom dohodlo na niekoľkých opatreniach, ktoré sa týkajú zimnej údržby. Kde sa nachádzajú a kadiaľ jazdia vozidlá, už dokáže kontrolovať online. Na 43 sypačov, teda na všetky s pluhom nad štyri tony, totiž nainštalovali GPS zariadenia. Firma by mala tiež robiť preventívne posyp na mostoch či v kopcovitých terénoch. "A podobne v prípade mínusových teplôt a zvýšenej vlhkosti vzduchu alebo v prípade predpokladaného spádu snehu," doplnila hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.

Ako prevencia voči stavu, keď vozidlá zimnej údržby stoja v zápchach, majú byť pred očakávaným spádom snehu rozmiestnené v jednotlivých rajónoch. Tam budú čakať na pokyn. Spoločnosť bude tiež podľa Skokanovej pluhovať aj komunikácie, ktoré síce nie sú v správe hlavného mesta, ale sú dôležité pre zjazdnosť.

Opatrenia však prišli až tento rok, koncom januára pre celodenné sneženie totiž v meste kolabovala doprava a verejná doprava mala problémy. No zmluva platí už od roku 2010. "Reakcie minulého vedenia boli také, že bolo treba riešiť rad technických nezrovnalostí a k realizácii tak nedošlo," odôvodnil Ludvík.

Konateľ pripomína tiež, že firma musí vždy čakať na pokyn dispečingu z magistrátu hlavného mesta. "Ak by pokyn neprišiel, nemáme oprávnenie čokoľvek fakturovať. Stáť na stanovištiach v meste ešte pred snežením a čakať na pokyn je náš návrh zefektívnenia práce magistrátneho dispečingu. Ale to už robíme na vlastné náklady," podotkol konateľ.