< sekcia Ekonomika

NDS podpísala zmluvu na vybudovanie úseku R3 Tvrdošín – Nižná

Na snímke predseda predstavenstva NDS Juraj Tlapa podpisuje zmluvu k výstavbe. Foto: TASR – Miroslava Mlynárová

Stavba zahŕňa približne 100 stavebných objektov, 11 mostov a viac ako 1800 metrov protihlukových stien.

Tvrdošín 25. februára (TASR) – Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vo štvrtok podpísala zmluvu na vybudovanie úseku rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín – Nižná. Cena za realizáciu štvorkilometrového obchvatu Tvrdošína je vyše 62 miliónov eur, financovaná bude zo štátneho rozpočtu. Výstavba bude trvať zhruba dva a pol roka.

Diaľničiari zmluvu podpísali s konzorciom spoločností Hochtief SK, Porr a Hydroekol Dolný Kubín. "Od odovzdania staveniska sa zhotoviteľ zaviazal toto dielo odovzdať za 882 dní, čo bude v deviatom alebo desiatom mesiaci roka 2023," priblížil na štvrtkovej tlačovej konferencii v Tvrdošíne predseda Predstavenstva NDS Juraj Tlapa. Novým úsekom R3 by malo po uvedení do prevádzky prechádzať 6500 vozidiel denne.

Rýchlostná cesta R3 Tvrdošín – Nižná sa napája na existujúci obchvat Trstenej a je vedená zvlneným členitým terénom prevažne v extraviláne. Na konci úseku R3 vedie po vetve križovatky Nižná a prostredníctvom privádzača Nižná sa pripája na súčasnú cestu I/59 cez okružnú križovatku pred vjazdom do Nižnej. Predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Erika Jurinová zdôraznila, že obchvat Tvrdošína odľahčí mesto od tranzitnej dopravy. Zvýši tiež bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. "Je to bodka za jedným dlhým príbehom," dodala.

Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) deklaroval, že v investíciách do regiónu Oravy plánujú pokračovať. "Rýchlostná cesta alebo akákoľvek investícia do infraštruktúry prináša život a impulz pre región. Orava má čo ponúknuť, chceme pomáhať aj v rámci schémy štátnej pomoci cestovnému ruchu. Máme pripravené investície z plánu obnovy do cyklotrás a verejných budov," skonštatoval.

Na oficiálnom štarte výstavby sa zúčastnil aj minister financií Eduard Heger (OĽANO). "Som veľmi rád, že v čase pandémie, keď vládne v ekonomike neistota a ľudia sú plní obáv, bude cesta R3 ďalším verejným stimulom do ochromenej ekonomiky. Dnes o to viac platí, že keď sú zmrazené súkromné investície, musí viac investovať vláda," vyhlásil.

Projekt je podľa Útvaru hodnoty za peniaze ekonomicky výhodný. Analytický tím k tomu dospel na základe analýzy výhodnosti výstavby úseku. Posúdenie projektu prinieslo výraznú úsporu v nákladoch, čo umožňuje postaviť túto cestu a dostať hodnotu za peniaze.

Stavba zahŕňa približne 100 stavebných objektov, 11 mostov (osem na R3, jeden ponad R3 a dva na privádzači) a viac ako 1800 metrov protihlukových stien.