Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 17. apríl 2024Meniny má Rudolf
< sekcia Ekonomika

V roku 2020 vzrástol podiel vystavenia domácich potravín

ilustračná snímka. Foto: TASR/Jozef Ďurník

Jednoznačne najnižší podiel slovenských potravín je podľa výsledkov prieskumu dlhodobo v reťazci Lidl

Bratislava 1. júla (TASR) – V roku 2020 dosiahol podiel vystavenia slovenských potravín 39,9 %, čo je nárast o 1,3 percentuálneho bodu v porovnaní s rokom 2019. Vyplýva to z prieskumu Potravinárskej komory Slovenska (PKS) realizovaného prostredníctvom agentúry Go4insight.

Podľa prieskumu jasným lídrom slovenských potravín sú už tradične domáce reťazce COOP Jednota (podiel slovenských potravín 56 %) a CBA (podiel slovenských potravín 49 %). Tieto reťazce treba podľa PKS vyzdvihnúť, pretože si zachovávajú vernosť slovenským potravinám v tvrdom konkurenčnom boji so zahraničnými reťazcami na trhu.

Naopak, jednoznačne najnižší podiel slovenských potravín je podľa výsledkov prieskumu dlhodobo v reťazci Lidl (26 %). Najvýraznejšie zvýšenie, o 8 percentuálnych bodov zaznamenal reťazec Lidl, z predchádzajúcej hodnoty 18 %.

Z hľadiska typu predajní sú podľa prieskumu najviac zastúpené slovenské potraviny v malých predajniach (57 %). S rastúcou veľkosťou predajne podiel klesá, najnižší je v diskontných predajniach (Lidl) a veľkoskladoch na úrovni 28 %.

„Po dlhoročnom poklese v rokoch 2011 až 2017 síce tohtoročné výsledky pokračujú v miernom raste podielu slovenských výrobkov na pultoch predajní, avšak detailné čísla ukázali, že medziročne ide o stagnáciu. Naše očakávania boli podstatne vyššie, pretože obchodné siete deklarujú zvýšenú podporu slovenským produktom, informujú o nových slovenských dodávateľoch a nových regáloch so slovenskými potravinami. Reálne sa to však na pultoch obchodných reťazcov neprejavuje. Viditeľný medziročný nárast sa zaznamenal len u najviac zaostávajúceho reťazca Lidl na úroveň 26 %, čo je v čase koronakrízy a z pohľadu potreby budovania potravinovej sebestačnosti Slovenska katastrofa," uviedol Daniel Poturnay, prezident PKS.

Najvyšší podiel zastúpenia slovenských výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko, vody/minerálky, víno a pivo. Najmenej zastúpené slovenské výrobky na regáloch sú v rámci kategórií cukrovinky nečokoládové, oleje, konzervované produkty a cukrovinky čokoládové. Kategórie výrobkov s najvyšším a najnižším podielom slovenských výrobkov sa oproti minulým rokom nezmenili.

Podiel vystavenia slovenských výrobkov narástol v siedmich kategóriách, klesol v siedmich kategóriách a bez zmeny zostal v 2 kategóriách. Podiel oproti minulému roku výraznejšie narástol v kategóriách mlieko, vody a minerálky, víno a balené mäsové výrobky. Naopak, pokles nastal v kategóriách cestoviny, oleje, liehoviny a destiláty a nečokoládové cukrovinky.

Najvyšší podiel slovenských potravín na pultoch obchodov je v Trnavskom (43 %), Banskobystrickom (42 %), Prešovskom, Nitrianskom a Košickom kraji (41 %), najnižší podiel má Bratislavský kraj (36 %).

Prieskum podielu vystavenia slovenských potravín na pultoch obchodov PKS uskutočňuje už od roku 2011. Podiel slovenských potravín kontinuálne klesal od roku 2011 z úrovne 50 % do roku 2017, od roku 2018 mierne rastie a v tohtoročnom prieskume dosiahol úroveň 39,9 %. Prieskum sa realizoval osobným zberom dát prostredníctvom anketárov prieskumnej agentúry v 297 predajniach potravinových reťazcov v celej SR v apríli a máji 2020, v rovnakých predajniach ako v roku 2019.