Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 6. máj 2024Meniny má Hermína
< sekcia Ekonomika

Bývalý šéf Audi R. Stadler dostal za emisný škandál podmienku a pokutu

Bývalý šéf Audi Rupert Stadler na súde v Mníchove v utorok 27. júna 2023. Foto: TASR - AP

Verdikt je tak v súlade s predbežnou dohodou uzatvorenou minulý mesiac, v rámci ktorej Stadler priznal vinu na emisnej kauze materskej firmy Volkswagen spred takmer ôsmich rokov.

Mníchov 27. júna (TASR) - Bývalý šéf nemeckej automobilky Audi Rupert Stadler dostal za účasť na emisnom škandále podmienečný trest odňatia slobody v trvaní 21 mesiacov a pokutu vyše milióna eur. Stal sa tak prvým odsúdeným členom vedenia firmy v kauze emisných podvodov, ktoré zasiahli automobilový sektor v roku 2015. TASR o tom informuje na základe správy agentúry AFP.

Súd v Mníchove v utorok oznámil, že Stadlera (60) odsúdil na podmienečný trest odňatia slobody na 1 rok a deväť mesiacov. Okrem toho zaplatí pokutu vo výške 1,1 milióna eur. Verdikt je tak v súlade s predbežnou dohodou uzatvorenou minulý mesiac, v rámci ktorej Stadler priznal vinu na emisnej kauze materskej firmy Volkswagen spred takmer ôsmich rokov.

Bývalý šéf Audi, ktorá je jednou z divízií koncernu Volkswagen, bol obvinený z účasti na emisnom škandále v roku 2020. Škandál vypukol v septembri 2015, keď americký Úrad na ochranu životného prostredia obvinil Volkswagen, že do áut s dieselovým motorom inštaloval softvér, ktorý umožňoval maskovať skutočné hodnoty oxidov dusíka. Autá tak v bežnej premávke výrazne prekračovali limity stanovené v zákone na ochranu ovzdušia. Samotného Stadlera obžalovali s tým, že aj po zverejnení kauzy umožnil predaj tisícok takto upravených vozidiel. Tie na trh prúdili až do začiatku roka 2018.

Stadler pôvodne obvinenia z podielu na emisnom škandále odmietal. V prípade nepriznania viny mu však hrozilo väzenie od 1,5 do dvoch rokov, a tak v polovici mája svoju vinu priznal.

Okrem Stadlera boli obžalovaní aj bývalý predstaviteľ manažmentu Audi Wolfgang Hatz a jeden z inžinierov Audi. Hatz aj inžinier sa k manipuláciám priznali už skôr. Hatz dostal podmienku v trvaní dva roky a pokutu 400.000 eur a inžinier podmienečný trest v trvaní 21 mesiacov a pokutu 50.000 eur.

Emisná kauza známa ako dieselgate šokovala Nemecko a je považovaná za najväčší škandál v nemeckom priemysle od skončenia druhej svetovej vojny. Automobilku Volkswagen stála na pokutách, nákladoch na súdne spory a kompenzáciách pre poškodených vlastníkov áut, najmä v USA, približne 30 miliárd eur.