Bratislava 25. februára (TASR) – V prípade, že sa predá časť nákladného dopravcu Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) tak, ako sa momentálne pripravuje, štát príde minimálne o 50 miliónov eur. Vyhlásil to na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej. Pripravovaná transakcia je podľa neho v rozpore s vládou schváleným materiálom z júla 2013 o konsolidácii dopravcu, ako aj s pôvodnými očakávaniami rezortu dopravy.
Nákladné ZSSK Cargo, kde štát vlastní 100 % akcií, vytvorilo dcérsku spoločnosť Cargo Vagon, do ktorého sa mali podľa pôvodného plánu presunúť všetky nákladné vozne. Následne sa mal v elektronickej aukcii predať 66-% podiel v spoločnosti. Príjem z tejto transakcie sa v optimistickom scenári očakával vo výške 200 miliónov eur.
Toto sa ale podľa Mateja neudialo. Do dcérskej firmy sa nákladné vozne, ktorých je 13.500 kusov, nepresunuli a 66-% podiel vo firme sa predáva za podstatne nižšiu sumu. "Cena, ktorou aukcia štartuje, je 6,6 milióna eur," vyčíslil. Kupujúca firma tak môže podľa Mateja získať 66-% podiel v dcérskej firme ZSSK Carga napríklad za 7 či 10 miliónov eur. Jediné, čo je táto firma povinná, je preukázať, že môže získať úver vo výške 186 miliónov eur. Až tento sa má použiť na nákup nákladných vozňov.
"Nikde ale nie je jasne napísané, že tak musí ako majoritný vlastník podielu v spoločnosti urobiť," zdôraznil Matej. To znamená, že nový vlastník väčšinového podielu v dcérskej firme nakoniec tieto vagóny od materskej firmy ani odkúpiť nemusí. Zároveň ale získa zmluvu so štátom na spätný prenájom vagónov od materského ZSSK Cargo na dobu ôsmich rokov. Na tom dcérska firma zarobí za toto obdobie 240 miliónov eur.
Rozdiel medzi zmluvou za 240 miliónov eur a úverom vo výške 186 miliónov eur po odrátaní určitých nákladov znamená podľa Mateja zárobok najmenej 50 miliónov eur pre spoločnosť, čo odkúpi podiel v dcérskej firme. Šéf IDH sa preto pýtal, prečo štát vyberá privatizéra, ktorý bude iba sprostredkovateľom bankového úveru a prečo si tento úver nezoberie sám štát.
Samotná transakcia pritom neprebieha podľa jeho slov podľa zákona o verejnom obstarávaní ani podľa zákona o veľkej privatizácii. "Riadi sa uznesením vlády," upozornil Matej. Žiada tak všetky tieto doterajšie kroky štátu zvrátiť. Navrhuje zrušiť uznesenie vlády z júla 2013, zrušiť dcérske spoločnosti a vrátiť majetok späť do ZSSK Cargo. Následne firmu ozdraviť na základné platného zákona o reštrukturalizácii a potom v zmysle zákona o veľkej privatizácii odpredať 100 % akcií vo firme cez elektronickú aukciu.
Informácie IDH o predaji podielu v dcérskej firme sú nepravdivé
Ozdravné opatrenia v štátnom nákladnom dopravcovi Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) prebiehajú presne v súlade s materiálom, ktorý prijala vláda v júli 2013. Uviedol to hovorca spoločnosti Martin Halanda v reakcii na dnešné vyjadrenie riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondreja Mateja.
Informácie, ktoré prezentoval, sú podľa ZSSK Cargo nepravdivé a zavádzajúce. Matej okrem iného uviedol, že ak sa podiel v dcérskej firme dopravcu Cargo Wagon predajú tak, ako sa v súčasnosti pripravuje, štát príde minimálne o 50 miliónov eur. Kritizoval napríklad to, že štát predáva podiel v dcére bez toho, aby do firmy vložil nákladné vozne. S predajom tak začína na cene 6,6 milióna eur, hoci pôvodne očakával príjem z tejto transakcie vo výške takmer 200 miliónov eur. Zároveň podľa neho nie je nikde uvedené, že nový majiteľ podielu vo firme musí vozne od materskej spoločnosti odkúpiť.
"ZSSK Cargo nebude pred vstupom strategického investora vkladať vozne do imania spoločnosti Cargo Wagon. Dôjde k transakcii ich predaja a následne spätného lízingu časti z nich," opísal Halanda. V čase predaja akcií v dcérskej spoločnosti budú podľa jeho slov pre všetkých záujemcov známe fixné parametre, ktoré musia splniť a akceptovať. Tieto budú pre všetkých rovnaké. Napríklad cena za predaj 12.350 kusov nákladných vozňov do Cargo Wagon stanovená znaleckým posudkom, pevná cena za spätný prenájom 8200 vozňov na dobu ôsmich rokov a tiež záväzok oboch strán, že po transakcii zvýšia základné imanie spoločnosti Cargo Wagon.
"Iba ak sa potenciálny investor zaviaže k splneniu týchto podmienok vrátane preukázania spôsobu a výšky financovania, bude sa môcť zúčastniť súťaže o akcionársky podiel v dcérskej spoločnosti," zdôraznil Halanda. Budúci investor sa tak bude musieť zaviazať zaplatením za odpredaj vozňov v cene stanovej znalcom, tiež cenou za spätný prenájom vozňov a navýšením základného imania.