< sekcia Ekonomika

Cenové akcie na potraviny môžu byť v každom kúte Slovenska iné

Ilustračné foto Foto: TASR/Štefan Puškáš

Rozdiely možno podľa analytika agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomíra Drahovského badať pri dopredajoch a rôznych akciách, čo potvrdzujú aj niektorí obchodníci.

Bratislava 2. októbra (TASR) – Obchodné reťazce, ktoré majú sieť predajní po celom Slovensku, ponúkajú ľuďom zvyčajne potraviny za približne rovnaké ceny vo všetkých regiónoch. Neodvíjajú ich teda od jednotlivých oblastí krajiny. Rozdiely však možno podľa analytika agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomíra Drahovského badať pri dopredajoch a rôznych akciách, čo potvrdzujú aj niektorí obchodníci.

"Akciové ceny niektorých výrobkov stanovujeme podľa cien konkurencie v konkrétnom meste alebo regióne, preto sa môže stať, že v rovnakom čase sú akciové zľavy na konkrétnom výrobku rozdielne," opísal hovorca Kauflandu Martin Gärtner. Drvivá väčšina sortimentu má však podľa neho celoslovensky rovnaké ceny.

Aj podľa spoločnosti Tesco Stores SR môže dôjsť k cenovým rozdielom pri dopredajoch, no nie sú závislé na regiónoch, ale na jednotlivých obchodoch. "Ide napríklad o dopredaje tovarov v rámci obchodu, prípadne o končiace zákaznícke akcie," doplnil koordinátor komunikácie spoločnosti Tomáš Ferenčák. Kým v jednom obchode sa už zľavená šarža tovaru vypredala a tovar sa ponúka za pôvodnú cenu, v inom obchode ešte môže zostať napríklad ďalší deň na pultoch aj za akciovú cenu.

Coop Jednota Slovensko uviedla, že nemá rovnaké ceny v predajniach po Slovensku, pretože cenovú politiku si riadia jednotlivé spotrebné družstvá samostatne. Spoločnosť pritom združuje 26 regionálnych Jednôt. Naopak, reťazec Lidl tvrdí, že má rovnaké predajné ceny vo všetkých svojich predajniach a nechce uprednostňovať žiaden región na úkor zvyšku Slovenska.

Analytik Drahovský však upozornil na to, že skôr ako pri veľkých reťazcoch môžu nájsť ľudia rozdielne ceny potravín u malých nezávislých obchodníkov. "U nich ceny závisia od konkurencie," zhodnotil Drahovský pre TASR. To znamená, že ak má obchodník málo konkurencie, ceny sú vyššie. To mnohí aj zneužívajú, napríklad pri drobných predajniach v odľahlejších častiach vidieka, kde sú zväčša jedinými predajcami. "Ich argument je, že dodávajú tovar priamo spotrebiteľovi, ktorý za ním nemusí ďaleko cestovať, ale to neobstojí," skonštatoval analytik.